Versterkte stemmen van Claire en Ellen of andere TTS voice

FAQ's voor Garmin zumo 210, 220, 340, 350, 390, 400, 450, 500, 550, 660, 590, BMW Navigator, zumo, IV, V en diverse nüvi en dezl modellen.
Peterloes

Berichtdoor Peterloes » 24 apr 2009 14:19

Hoi Marco vandaag je nederlandse stem geinstaleerd lijkt perfect te werken :P Als het werkt (ben niet zo handig met comp.) wil ik ook de tts stemmen doen. heb wel een vraagje. Op mijn zumo staat versie 1.50 moet ik dan 1.51 nemen of kan ik beter 1.61 of 1.62 gebruiken?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 24 apr 2009 14:39

Peterloes schreef:of kan ik beter 1.61 of 1.62 gebruiken?

Ja, 1 van deze 2 kies je.

de 1.61 is alleen versterkt
de 1.62 is versterkt en iets gewijzigd:
- scheur naar gemarkeerde route :)
- ren naar d egemarkeerde route
- Keer om (ipv Maak U-bocht)
- Keer om indien mogelijk (ipv Maak U-bocht)
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 21 jun 2009 20:05

Ondertussen is er een nieuwe Claire versie uitgekomen. Niet alleen Claire is bijgewerk, maar alle TTS stemmen zijn een versie hoger geworden en hebben dezelfde release notes..

Changes from version 1.60 to version 1.70
* Corrected an instability when navigating certain types of routes
( Instabiliteit van de stem bij navigeren bij bepaalde routes is gerepareerd)

Versie v1.71 van Claire is nu in de eerste post te vinden. Een v1.72 is nog even niet mogelijk.

Verder heb ik via een nuvi toestel ook de beschikking over een Nederlands Xander TTS stem versie 1.00. Deze stem is incomapible met de zumo's 4xx, 5xx en 6xx modellen.
In de nuvi word een andere stem compilatie gebruikt dan in de zumo's, als voorbeeld:
* Nuvi - Nederlands_Claire.vpm = 1,7 Mb (v1.00)
* Zumo - Nederlands_Claire.vpm = 13.7 Mb (v1.70)

Een groot verschil dus en daarmee momenteel niet mogelijk om de Xander stem op een zumo te krijgen. Omgekeerd zou het wel eens kunnen werken.

Verder is Garmin al een tijdje gestopt met uitbrengen van bijgewerkte stemmen voor de Streetpilots 2720 en 2820. De laatste Claire voor deze toestellen is versie 1.50 van 2 januari 2008 (de 2610 ondersteund geen TTS).

* Overzicht van de Streetpilot 2820 updates (incl. stemmen)
* Overzicht van de Streetpilot 2720 updates (incl. stemmen)

Dit wil niet zeggen dat de nieuwe TTS stemmen neit op de 2720 en 2820 werken, maar een handige installatei procedure levert Garmin niet meer.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Pheufk

Berichtdoor Pheufk » 22 jun 2009 12:49

Via webUpdater is ook 2720/2820 te Update naar TTS 1.70 :wink:
Pan european ST1300 A
GPS 2820 V4.40- CN Europa 2018.10 NT
Zumo 550 V5.00 CN Europa 2018.10 NT
Tuonobas

Berichtdoor Tuonobas » 22 jun 2009 19:32

Hallo ik ben Bas en nieuw met alles hier ik was dit topic aan het lezen en na onderzoek bleek dat ik helemaal geen Claire in mijn zumo heb staan kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen Claire en gewoon Nederlands :?: bvd
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 22 jun 2009 20:26

De stemmen, de gewone en de TTS.

De Gewone stemmen zijn opgenomen woorden (ingesproken) en die worden in een bepaalde volgorde achter elkaar uitgesproken.
Met deze stemmen is het alleen mogelijk om vaste zaken uit te spreken, dus een beperkte set woorden en cijfers. Als je voor een gewone stem kies zul je dus nooit een straatnaam horen uitspreken, maar alleen maar: Sla rechts af over xxxx meter.
Voorbeelden zijn de Nederlands, Vlaams (soms Flemisch) en Afrikaans
Doordat de stemmen zijn ingesproken kun je ook extra stemmen kopen.

De TTS (Text-To-Speak) is geen verzameling ingesproken woorden, maar een fonetisch alfabet die via een spraaksynthesizer programma in de zumo te horen worden gegeven. Met andere woorden, de hoeveelheid woorden is niet beperkt tot een vaste reeks, nee in principe kan elk woord worden uitgesproken. Dus: Sla rechtsaf over xxx meter de yyyyyy straat in.
Als een woord niet kan worden uitgesproken word deze gespeld.
Nadeel is dat dit in bepaalde gevallen vreemde uitspraken kan opleveren, zoals een Nederlandse Claire stem die in Engeland de M2 als vierkantemeter zal uitsproken. De TTS stem is dus op een bepaalde manier gebonden aan een taal met de bijbehorende uitspraak.

De huidige Nederlands Claire TTS stem in de zumo's is op een huidige nivo redelijk goed te gebruiken in het buitenland, maar je kunt altijd terug schakelen (kiezen) in de instellingen als het te erg word en zo de uitspraak van straatnamen en plaatsnamen uitschakelen.

Claire is de enige Nederlandstalige TTS stem die er voor de zumo's bestaat. Voor nuvi's bestaat momenteel ook Xander en de Vlaamse Ellen, maar die zijn niet compatibel met de zumo's.
Marco.

.
Tuonobas

Berichtdoor Tuonobas » 23 jun 2009 20:04

hoi marco ik heb je aanwijzingen gevolgd en Claire 1.71 staat er nu op ik ga het dit weekend uitproberen op de motor ik ben benieuwd
bedankt . :)
RGM

Berichtdoor RGM » 17 aug 2009 14:27

Aan de hand van het handleidinkje m.b.t. het wijzigen van Claire ben ik ook wat aan het experimenteren geslagen met behulp van Tiny Hexer. Een eerste piepkleine aanpassing heb ik uitgevoerd op Claire 1.62 (die vind ik de beste tot nu toe; Claire 1.7 gebruikt op mijn Nüvi onjuiste zinsconstructies en gebruik ik daarom niet).

Het valt me op dat na sommige aanpassingen Claire niet meer wordt herkend door mijn Nüvi 765T; dat lijkt het geval te zijn wanneer de filegrootte van de vpm-file anders wordt dan de originele file. Is dat te voorkomen door nog iets anders aan te passen (maar wat dan?).

Een eerste heel kleine aanpassing die ik heb doorgevoerd is het wijzigen van 'eerst' in 'eerste'. Je krijgt dan bijvoorbeeld niet meer "Neem eerst afrit" maar "Neem eerste afrit". Dat heeft echter blijkbaar tot gevolg dat een aanwijzing als "Neem tweede afrit naar Ringweg" nu wordt uitgesproken als "Neem afrit naar Ringweg"; het woord 'tweede' wordt nu niet meer uitgesproken terwijl dat juist zo handig is! Is hier wat aan te doen?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 17 aug 2009 15:09

Pas de TTS stemmen niet aan met een Hex editer, dat gaat fout. Alleen volume, versie info of speed via de Hex editer methode.

Aanpassen van de TTS stemmen doe tegenwoordig met de TTSVoiceEditor van TurboCCC.

Verder is het zo dat de stemmen uit dit draadje specifiek voor de zumo's zijn en bepaalde types nuvi's.

Ik weet ondertussen dat er ook 3 versies zijn van Claire en dan heb ik het niet over het versienummer welke synchroon loopt, maar over de methode van comprimeren en de grootte van de stem in megabytes.

Versie 1: is groot (12-14Mb) en word gebruikt in de zumo's
Versie 2: is ook groot (12-14Mb) en word gebruik o.a. in een nuvi 765
Versie 3: is klein (4-6Mb) en word gebruikt in o.a. een nuvi 550

Zo is er ook een Vlaamse TTS stem geheten Ellen, maar die doet het alleen in een nuvi 765 en er is ook een Xander, die heb ik uit een nuvi 550. Ellen en Xander zijn niet op de zumo te gebruiken (incompatible melding).

Mogelijk dat zumo stemmen wel te gebruiken zijn op de nuvi's, maar dat heb ik nog nooit getest.
Laatst gewijzigd door Marco op 17 aug 2009 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco.

.
RGM

Berichtdoor RGM » 17 aug 2009 15:39

Bedankt, kan ik in de laatste dagen van mijn vakantie nog wat uitproberen.

De stemmen in dit draadje - specifiek voor de zumo of niet - doen het overigens uitstekend op mijn Nüvi 765T :) .

De Belgische Ellen doet het ook op mijn 765, dit heb ik uitgetest tijdens mijn vakantie in Zweden omdat ik een eigenaardigheid in Claire aantrof m.b.t. het uitspreken van wegnummers (maar Ellen heeft helaas dezelfde eigenaardigheid: wegnummers worden op z'n Zweeds uitgesproken, terwijl ik geen Zweeds versta en ook geen Zweedse taal heb ingesteld; onhandig wanneer er dan wordt gezegd dat ik moet afslaan naar 'tjukkon-tree' (= de weg met wegnummer 23). Gelukkig geeft het display dan nog goed weer wat de bedoeling is).
Of ze wat bedroefd was over mijn rijstijl weet ik niet, maar Ellen's depressieve stem(ming) was aanleiding om haar maar niet verder te gaan gebruiken.

Xander heb ik in mijn 765 nog niet aangetroffen.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 17 aug 2009 15:56

Dan haal ik de "vindplaats" van Ellen en Xander door elkaar heen :)

Even gecorrigeerd hierboven.
Marco.

.
RGM

Berichtdoor RGM » 17 aug 2009 20:21

De VoiceEditor uitgeprobeerd en ik moet zeggen: het werkt perfect! Bedankt!
CBottoR

Berichtdoor CBottoR » 08 nov 2009 10:58

Hoi, ben pas nieuw op dit forum en ten eerste moet ik een comliment geven: erg duidelijk forum, daarvoor mijn dank.

Sinds de aanschaf van mijn zumo 1,5 jaar geleden had ik niets meer aan update's van de stemmen gedaan. (toen wel en het daarbij gelaten)
Ik heb versie 1.72 geinstaleerd en heb de indruk dat het een flinke verbetering is wat betreft het verstaan van de stem. Weet niet of het volume hoger is maar ik kan de stem gewoon beter verstaan. Wel heb ik nog wat opmerkingen. Op een rotonde struikeld claire vaak over haar eigen woorden. "Rotonde oprijden neem 3e-uitvoegen naar...". of zoiets, de zin loopt niet lekker. Hier was ik zo aan gewend. Waar ik meer moeite mee heb is dan hij soms wel/niet de afstand meld bij het afslaan. Dus: "sla links af". Terwijl dat dan nog 800m duurt.
Is hier wat aan te doen via instellingen? Heb ik hier alleen "last" van?
Of moet ik gewoon of de volgende spraak update wachten?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 08 nov 2009 12:04

Het struikelen zou kunnen voortkomen uit het feit dat ik de spraaksnelheid wat heb opgevoerd. Normaal staat deze op 45 (van 0-99) en ik heb deze op 52 gezet. De stem spreekt daardoor sneller en is bij lange zinnen eerder klaar met "ratelen" Dit getal terugzetten zou een verbetering kunnen zijn.

Probeer deze eens: Nederlands-Claire - volume 80 to 95, speed 45 (geen aanpassing) versie 1.72

Het wel of niet melden van kruisingen soms ook te vroeg melden van instructies (in Duitsland bv 300m voor een kruising) is een bekend item, maar dit heeft niets met de stem te maken. Wel met algemene firmware en kaarten. Als jij geen kaart update gedaan hebt (nieuwe City Navigator kaart) dan zit het echt in de firmware van de zumo550 en zou een terug stap dit beter kunnen maken.
Soms zijn het gewoon kaartfouten en mogelijk in combinatie van nieuwe firmware met nieuwe stemmen komt het nu boven water.

Heb je ook je kaart bijgewerkt? zo nee, welke versie gebruik je nu?
Wat was je oude firmware?
Marco.

.
CBottoR

Berichtdoor CBottoR » 08 nov 2009 13:12

Tijdens onze vakantie had ik problemen met de zumo. Ik heb toen de fabrieksreset gedaan, later bleek dat de steun vol water was gelopen wat een kortsluiting heeft veroorzaakt. oplossing was een nieuwe steun.
Ik gebruik dus de citynavigator europe nt v9 waarmee de zumo standaard is uitgerust. (na de reset). Wel heb ik de 4.90 versie er op gezet en dus de stem 1.72 met de stemsnelheid van 52.
Ik ga de nieuwe stem installeren en het kaart matriaaldownloaden. Daarna moet ik dan weer een stukje gaan rijden om het uit te proberen

Terug naar “Garmin zumo & nüvi & dezl”