Versterkte stemmen van Claire en Ellen of andere TTS voice

FAQ's voor Garmin zumo 210, 220, 340, 350, 390, 400, 450, 500, 550, 660, 590, BMW Navigator, zumo, IV, V en diverse nüvi en dezl modellen.
Marco
Moderator
Contacteer:

Versterkte stemmen van Claire en Ellen of andere TTS voice

Berichtdoor Marco » 12 mei 2008 22:46

Versterkte stemmen van Claire en Ellen of een andere TTS voice in de Garmin:

Hoe dat te doen kun je hier lezen (in het engels):
HowTo - Upgrade volume of Zumo TTS voices.pdf

Site Tiny Hexer is gesloten. Gebruik deze link of gebruik Free Hexedit (Windows) of HexEdit (Mac OSX)

Alvast veranderde stemmen (voor alle zumo/nuvi modellen die TTS ondersteunen met bestandgroote van 2-4 Mb):
zoals de zumo220
Nederlands-Claire - Volume 95 versie 1.11 & 1.12 ** Nieuw **

Alvast veranderde stemmen (voor alle zumo/nuvi modellen die TTS3 ondersteunen met bestandgroote van 25-29 Mb):
zoals de zumo590
Nederlands_Claire TTS3 v2.11 - Volume 95 ** Nieuw (feb 2015) **
Geen aanpassing van teksten. Andere stemmen zoals Xander en Ellen staat al op maximaal en kunnen niet verder aangepast worden.

Alvast veranderde stemmen (voor alle zumo/nuvi modellen die TTS ondersteunen met bestandgroote van 12-13 Mb):
zoals de zumo660, zumo350 zumo390 en Montana NIET voor de zumo550!!
Nederlands-Claire v2.01 of Ellen v1.91 - Volume 80 & Speed 45 (standaard waarden) ** Nieuw **
Nederlands-Claire v2.01 of Ellen v1.91 - Volume 80 & Speed 52 ** Nieuw **
Nederlands-Claire v2.01 of Ellen v1.91 - Volume 95 & Speed 45 ** Nieuw **
Nederlands-Claire v2.01 of Ellen v1.91 - Volume 95 & Speed 52 ** Nieuw **

(Ellen is helaas niet compatible met zumo 550 en 660)

Extra veranderde teksten:
2-zonnig - (sunny)
3-regen - (rain)
4-bewolkt - (cloud)
7-betrokken - (overcast)
26-keer om - (maakt een U-bocht)
27-keer om indien mogelijk (maakt een U-bocht indien mogelijk)
32-routepunt - (via-punt)
35-toerit - (oprit)
64-keer dan om - (maak dan een U-bocht)
65-keer dan om indien mogelijk - (maak dan een U-bocht indien mogelijk)
85-neem daarna de toerit - (neem daarna de oprit)
xx - Scheur naar de gemarkeerde route

Pak ze uit de zip en plaats de stem.vpm in de : GARMIN:\garmin\voice\ folder of in de GARMIN:\voice\ folder (afh. van type GPS)

Wel dient na kopi�ren de "oude" Claire te worden hernoemd, anders blijft de oude altijd gebruikt worden.
Hernoem de originele Nederlands__Claire.vpm naar Nederlands__Claire.vpm-uit (externsie hernoemen dus).
Of verwijder de oude Claire! Met de JaVaWa Device Manager is er van te voren altijd een goede backup van de GPS te maken!

Video om installatie te begeleiden:

Oudere versie:
zoals de zumo550 en zumo660 en Montana
Nederlands-Claire - Volume 80 & Speed 45 versie 1.81 (standaard waarden)
Nederlands-Claire - Volume 80 & Speed 52 versie 1.81
Nederlands-Claire - Volume 95 & Speed 45 versie 1.81
Nederlands-Claire - Volume 95 & Speed 52 versie 1.81

Volume van de niet TTS bestanden:
Ik heb ook wat met volumes van de gewone voice bestanden ge�xperimenteerd. De British_English, Nederlands, Vlaamse, Franse, Duitse en Spaanse voices heb ik voorzien van extra volumes (normaliseren en dan 400% versterking) en allemaal zichtbaar in je Zumo als versie 2.21 (systeem/over - audio versie)

* Duits (Deutsch)
* Engels Brits (English Britisch)
* Spaans Europees (Espanol European)
* Vlaams (Flemish) of Vlaams (Flemish) versie 2.02 - zumo 3x0 en 590
* Frans Europees (Francais European)
* Italiaans (Italiano)
* Nederlands (Nederlands) of Nederlands (Nederlands) versie 2.02 - zumo 3x0 en 590

Indien je ooit terug wil naar de originele stem(men):
- Verwijder het betreffende stem bestand
- Ontkoppel de Z�mo van je PC en laat deze volledig opstarten.
- Sluit de Z�mo weer aan aan je PC
- Start de Garmin WebUpdater of Garmin Express
- Controleer software en daarna extra software controleren
- Selecteer de juiste voice bestanden die je wilt hebben
- Start de download door volgende en accepteren licentie
- Ontkoppel je Z�mo van de PC als WebUpdater klaar is en probeer je volume weer uit.
Laatst gewijzigd door Marco op 17 sep 2016 18:12, 26 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 mei 2008 22:46

Iemand in de US heeft Emily getest in de Auto en geeft aan dat met TTS Emily er toch vervorming optreed als het volume op 99 staat.

Ik heb net nog wat extra getest en inderdaad met de Auto Mount en Emily (of elke andere TTS) bij Volume 99 is er vervorming in de stem. Ook bij 95 treed er nog enige vervorming op, bij 90 vrijwel niet meer en klinkt de gesproken tekst goed.Ik heb nu getest met een koptelefoon aan de Auto mount, dan zijn de vervormingen wat beter te horen.

Toch is 99 volume zeer goed te verstaan, Dus aan een ieder om zelf te bepalen welk volume nivo er voor hem/haar nodig is.

Ook leuk is om te spelen met de Voice Rate, deze staat standaard op 45, maar na deze op 65 te hebben gezet, raakt Claire duidelijk in de stress en heeft vreselijke haast, maar het is nog steeds zeer goed verstaanbaar. :lol:

Me laatste test was om te zien of het volume 3 cijfers kan bevatten en ik heb geprobeerd volume 140 in te vullen. Na kopiëren naar de Zumo blijkt dat de Zumo nu het bestand niet meer accepteert. Dus 2 cijfers is het maximum en volume maximaal 99.

Ik kan helaas zelf niet testen met motorrijden, Maar graag horen we jullie ervaringen in Auto en op motor (met en zonder blauwtand)
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 mei 2008 22:47

Het volume van de Zumo is op twee plaatsen regelbaar:
- via 'instellingen' - 'volume' (daar kun je ook de verhouding tussen mavigatie en mp3 regelen)
- door eenmaal kort te drukken op de speakerknop linksonder. Vervolgens kun je met de + en - het volume regelen. Let op: doe dit terwijl het toestel in de motorsteun zit! Gebruik je echter Bluetooth, dan werkt deze optie niet: dat moet je het 'hoofdvolume' regelen met de BT ontvanger.

Ander aspect dat van grote invloed is op het volume is de positie van de luidspreker(s) in de helm: veel mensen dat de oren hoger zitten dan in werkelijkheid; speaker een cm te hoog en je verliest een groot deel van het volume. Goed om ook dat te controleren.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 mei 2008 22:47

Site Tiny Hexer is gesloten, maar het programma is nog gewoon te downloaden door ff te googlen kom je het vanzelf tegen.

Voor het gemak maar op mijn eigen site geplaatst.

Tiny Hexer
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 19 mei 2008 23:13

Zie eerste post,

Nederlands_Claire TTS versie 1.51 toegevoegd en die versterkt van 80 naar 95

De versie 1.50 stem is al luider dan de originele 1.40 stem trouwens.
Marco.

.
Lange

Berichtdoor Lange » 10 apr 2009 17:58

Marco schreef:Het volume van de Zumo is op twee plaatsen regelbaar:
- via 'instellingen' - 'volume' (daar kun je ook de verhouding tussen mavigatie en mp3 regelen)
- door eenmaal kort te drukken op de speakerknop linksonder. Vervolgens kun je met de + en - het volume regelen. Let op: doe dit terwijl het toestel in de motorsteun zit! Gebruik je echter Bluetooth, dan werkt deze optie niet: dat moet je het 'hoofdvolume' regelen met de BT ontvanger.

Ander aspect dat van grote invloed is op het volume is de positie van de luidspreker(s) in de helm: veel mensen dat de oren hoger zitten dan in werkelijkheid; speaker een cm te hoog en je verliest een groot deel van het volume. Goed om ook dat te controleren.

Als je deze instelling gebruikt kan je dan zonder een (Amplifier)
Volgens de cb schop een soort versterker, gebruik maken van je zumo ook op de snel weg??
Lijkt mij van niet maar misschien zijn er nog meer op lossingen :roll:
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 11 apr 2009 09:50

Ik weet eigenlijk nog niet wat je vraag is, kun je dat wat meer verduidelijken?

Hoe specifieker je bent met vragen hoe beter het antwoord word ;)
Marco.

.
Lange

Berichtdoor Lange » 11 apr 2009 21:29

Marco schreef:Ik weet eigenlijk nog niet wat je vraag is, kun je dat wat meer verduidelijken?

Hoe specifieker je bent met vragen hoe beter het antwoord word ;)

Marco om mij duidelijker te maken wat ik bedoel.
Waneer je de stem van een zumo luider insteld eigenlijk op alles maximaal in te stellen, wil je dan beweren dat je een zumo met een snelheid van +/- 120 km duidelijk de aan wijzingen kan horen zeggen of heb jij ook nog een versterker tussen je helm en de zumo in gebouwd.
Ik rij op een pan european 1300 dat is toch een motor waar mee je aardig uit de wind kan motor rijden.
Nou mij lukt het niet om boven de 80 km de zumo nog te verstaan.
en dan nog met moeite. :?
Maar misschien heb jij nog een goeie tip voor ons allemaal :wink: :wink:
Eigenlijk is het toch te gek waneer je toch een duur apparaat aanschaft.
dat je deze nog moet op schroeven met een luidere stem en dat je deze nog niet kan verstaan op de snelweg.
Of je moet zonder oorbescherming gaan rijden wat ook niet aan te bevelen is.
Pheufk

Berichtdoor Pheufk » 12 apr 2009 07:07

Zitten je luidsprekertjes wel op de goede hoogte in je helm. ik rij zowel met een 2820 als de zumo waarvan de volume op 30% en 40% staat ,en beide zijn goed verstaan baar zowel truus als mp3 speler
Pan european ST1300 A
GPS 2820 V4.40- CN Europa 2018.10 NT
Zumo 550 V5.00 CN Europa 2018.10 NT
Lange

Berichtdoor Lange » 12 apr 2009 09:29

Pheufk schreef:Zitten je luidsprekertjes wel op de goede hoogte in je helm. ik rij zowel met een 2820 als de zumo waarvan de volume op 30% en 40% staat ,en beide zijn goed verstaan baar zowel truus als mp3 speler

Maakt dat dan zo'n verschil, ik lees dat meer mensen hier last van hebben.
En dat de cb shop in overloon hier voor versterkers maakt.
Wil je dan beweren dat dit allemaal niet nodig is als je de luitsprekers op de juiste plaats monteerd.
Als ik de luidsprekers uit mijn helm haal en tegen mijn oren hou,kan ik niet zeggen wat een geluid komt hier uit,en dan sta je stil naast je motor,
waneer je dan gaat rijden komt er nog rij wind bij,zoals ik al schreef tot 80 km gaat het
Waneer ik de Zumo in de auto gebruik bruld hij het uit dan moeten we het geluid gauw zachter zetten, en het gebruik van een telefoon is in de auto ook goed en op de motor :?
Ik heb nu wel de bluetooth versie 3.40 op de zumo gezet.
Kijken of dat helpt maar denk het niet beller hoort zijn eigen stem,wat nog al verwarrend is.
Pheufk

Berichtdoor Pheufk » 12 apr 2009 12:00

Zijn je luidsprekertjes wel geschikt voor de gps ,en ja de luidsprekertjes moeten wel op de goede plaats staan.Je zou eens een headsetje van een telefoon/mp3 speler kunnen proberen en kijken of het geluid dan beter is. :wink:
Pan european ST1300 A
GPS 2820 V4.40- CN Europa 2018.10 NT
Zumo 550 V5.00 CN Europa 2018.10 NT
Lange

Berichtdoor Lange » 12 apr 2009 13:24

Pheufk schreef:Zijn je luidsprekertjes wel geschikt voor de gps ,en ja de luidsprekertjes moeten wel op de goede plaats staan.Je zou eens een headsetje van een telefoon/mp3 speler kunnen proberen en kijken of het geluid dan beter is. :wink:

De luidsprekers zijn gekocht bij Way Point in notter.
Neem ik aan dat zij de juiste spullen bij een zumo leveren :?:
Ik hoor je niks zeggen over het feit dat de Zumo in de auto heeel erg hard door komt,waneer je de Zumo op de motor plaats komt het geluid wel hard maar niet extreem hard door de luidsprekers door.
We praten wel over de zelfde Zumo in twee verschillende houders.
Kan het niet door de houder komen :idea:
Lange

Berichtdoor Lange » 12 apr 2009 13:56

Hallo ben vandaag nog eens aan het uitproberen gegaan en aan het kijken bij de CB schop in overloon

Je hebt gelijk mijn luidsprekers zitten te hoog maar bij de cb schop zag ik ook iets nl notter heeft mij een headset verkocht de HS 100 en deze is geschikt tot een snelheid van 8o km de prijs bij cb shop is 29 deze word veel verkocht ivm de prijs.
Maar voor een prijs van 120 euro verkopen ze ook een head set en daar van zeggen ze:

Motor headset met ruis onderdrukking

Deze professionele helm headset maakt het mogelijk om met snelheden van ook boven de 120 km/u via zenders met elkaar te praten.

De goedkopere headsets zoals de HS 100/300 is 80 km/u vaak al moeilijk. Dit is een hoogwaardige kwaliteit met een robuuste mikrofoon boom, speakers en aansluitingen.

Moet ik toch ook maar eens naar kijken of dit een oplossing voor mijn probleem is.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 apr 2009 19:53

(ik heb even van vet een blauwe kleur gemaakt).

Mijn eigen ervaring met de IMC headsets zijn niet slecht, vroeger ook met kabel gereden en volume is in de open helm (GPA) die ik heb goed te verstaan tot 110 tot 130 km/h wel met gebruik van de versterkte stemmen. In de toenmalige systeemhelm Shoei Z-one was het nog tot hogere snelheiden (denk max 150km/h) te verstaan.

Dus een IMC headset HS100 kan diegene zijn), oordoppen van Alipne heb ik in met rode filters, luidsprekers zo goed mogelijk gepositioneerd en volumes op maximaal. EN rijden op een BMW R1150GSA Adventure met hoog scherm dmv een flipup.

Een scherm kan ook oorzaak zijn van te weinig volume, wat het houd de wind van je borst, maar levert vaak wel extra turbulentie aan de helm op. Op de GS heb ik minder herrie aan me kop als ik zonder scherm rij dan dat ik met scherm rij.

Met BT heb ik dat probleem veel minder, gebruik nog steeds dezelfde IMC headsets in combi met de Jabra A120s bt zender en de IMC BHS-600 headset (deze is niet meer leverbaar, maar de BHS-500) nog wel.

Voor mij is het dus prima rijden met de GPA helm met kabels en nu op de Shoei MultiTec via de bluetooth verbinding.

Of de headset van CBShop de oplossing heeft weet ik niet. Ik weet ook dat Mototronix in Purmerend ook het nodig doet aan communicatie, beide maken hun eigen versterkertjes.

Wat zeker wel telt is kwaliteit van kabels en vooral het signaal verlies in kabels, dus met hoogwaardig materiaal kan het zeker winst in volume opleveren, alhoewel ik qua euro's inschat dat het goedkoper is om de versterker te nemen dan de hele dure headsets.

Ik zelf heb er ondertussen flink de balen van die kabels, a, ik vergeet ze vaak los of vast te maken en b, kabel breuk treed snel op, c alles vast op de motor wil ik niet, ik wil makkelijk motor kunnen wisselen.
Marco.

.
Lange

Berichtdoor Lange » 12 apr 2009 21:51

Hoi Marco
Bedankt voor deze tip ik wist niet dat ik ook zo dicht bij deze dingen kon aanschaffen.
Ga zeker eens een keer kijken bij deze zaak in purmerend.
:wink:

Terug naar “Garmin zumo & nüvi & dezl”