zumo 550: externe voeding valt weg

FAQ's voor Garmin zumo 210, 220, 340, 350, 390, 400, 450, 500, 550, 660, 590, BMW Navigator, zumo, IV, V en diverse nüvi en dezl modellen.
Rotsj

zumo 550: externe voeding valt weg

Berichtdoor Rotsj » 29 apr 2015 10:29

Mijn zumo 550 vertoont kuren wanneer hij in de motorhouder zit. Vorig jaar beperkte dit door geregeld de melding te tonen of ik door wil gaan op de batterij.
Echter gisteren heb ik de zumo op de motor geplaatst en laadt hij helemaal niet meer op.

Naar aanleiding hiervan heb ik de connectoren schoongemaakt en de houder opengemaakt om te zien of ik ook getroffen ben door het algemene bekende lek (door usb poortje). Gelukkig geen vorm van corrosie kunnen vinden dus de boel weer netjes dichtgemaakt.

De connectoren vertonen ook geen zwarte punten o.i.d., het ziet er allemaal netjes uit.

Nu heb ik sterk het vermoeden dat mijn motoraccu wellicht niet meer sterk genoeg is. Kan iemand bevestigen of dit een oorzaak kan zijn? Ook bij draaiende motor? Ik weet dat die accu niet al te best meer is, maar goed hij doet het in principe nog.

Ik heb nog niets doorgemeten.

Graag jullie advies.

Dank alvast.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 29 apr 2015 16:12

De Motormount doet het nog wel?

Indien tijdens rijden de zumo af en toe meld dat deze op accu gaat, is er een verbindingsprobleem, dit kan tussen zumo en motorhouder zijn, maar ook achter de motormount naar de accu toe. Controleer ook die bedrading voor de zekerheid.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Rotsj

Berichtdoor Rotsj » 29 apr 2015 16:19

op dit moment doet de mount het niet.
vorige keer gaf hij af en toe die melding, maar op dit moment doet hij niks.

ik zal eea moeten nalopen en doormeten vrees ik.

ik kom er nog op terug!
Rotsj

Berichtdoor Rotsj » 06 mei 2015 08:00

gisteren enkele testen gedaan;

1. Zumo getest op de autolader; OK
2. Voedingskabel doorgemeten 12.89V

Dus het lijkt erop alsof de motormount het probleem is.
Weet iemand toevallig hoe ik deze kan doormeten? Welke pinnetjes worden hiervoor gebruikt?
Of is deze conclusie al voldoende en zit er niks anders op dan een nieuwe motormount te bestellen? Zo ja, heeft iemand een goed adresje?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 06 mei 2015 08:53

Probeer eens op Marktplaats en anders bij Waypoint.

Ik zou zeker voor een andere motormount gaan
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Rotsj

Berichtdoor Rotsj » 06 mei 2015 09:12

ok, dank voor je antwoord.

ik zie ook dat die voedingskabel 4 draden heeft. Op 2 meet ik niets, waar dienen die voor?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 06 mei 2015 10:34

Euh, oef, dat is lang geleden, weet ik zo niet meer. Owh, wat gevonden, er kan een afstandbediening aan de zumo550 gemonteerd worden.

Afbeelding
Marco.

.
Rotsj

Berichtdoor Rotsj » 19 mei 2015 21:52

Inmiddels nieuwe mount, helaas geen verschil...
Zekering gecontroleerd en ok.

Weet iemand of er op alle aders vd kabel spanning hoort te staan?
Zo ja, hoeveel? Ik meet nu maar op 1, ca 13v.

Bedankt alvast.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 19 mei 2015 21:57

Er hoort maar tussen 2 aders 12V te zitten, 13 V mag ook. Dus dat klinkt goed.

Uitvallen van de 550 kan ook wel eens voorkomen doordat de backup batterij niet meer helemaal lekker is. Een keer 2 dagen aan de 220V -5V usb lader laten doorladen wil dan wel eens helpen voor een tijdje.
Marco.

.
Rotsj

Berichtdoor Rotsj » 19 mei 2015 22:01

OK, probeer dat ook even.
Is dat een andere batterij dan diegene waar hij normaal op functioneert? Dus zonder externe voeding?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 19 mei 2015 22:03

Ja, een backup batterijtje voor onthouden laatste gps fix enzo. Wel de gewone accu laten zitten!
Marco.

.
Rotsj

Berichtdoor Rotsj » 19 mei 2015 22:16

Overigens start hij wel meteen op als ik hem in de autolader druk.
Zelfde geldt voor de adapter voor 220 netspanning.

In de motorhouder start hij helemaal niet automatisch. Krijgt sowieso geen spanning lijkt. Is het dan nog voor de hand liggend dat deze batterij niet goed functioneert?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 20 mei 2015 06:25

Of toch een motormount probleem.
Marco.

.
MoRRiS

Berichtdoor MoRRiS » 25 mei 2015 20:59

het lijkt erop dat de 2 voedingsspanning pinnetjes van je motormount de zumo niet meer raken.
bekend euvel volgens mij, zeker als je motormount altijd onder spanning staat, dan corroderen die verende pinnetjes een klein beetje, en die zorgen er op hun beurt weer voor dat de contactvlakjes onderaan de zumo een beetje verslijten of zelfs dieper komen te liggen.

Hoe ziet dat er bij jou Zumo uit? liggen er pinnetjes al wat dieper? Als je er aan de onderkant tegenaankijkt 3e of 4e vanaf links volgens mij.

bij mijn motorsteun is dat verende pinnetje ooit zover versleten dat het helemaal uit de motormount gesprongen is.
Wolfrider

Berichtdoor Wolfrider » 27 mei 2015 08:37

Had zelfde probleem op mijn 550.
Alles eens ingespoten met speciale contactspray voor electrische contacten en was opgelost.
zumo 550
nuvi 200

Terug naar “Garmin zumo & nüvi & dezl”