Installeren van OpenMTB of Velomap op Mac computer

FAQ's over City Navigator, Topo en OnRoute kaarten, POI's (Nuttige Punten) en overige software onderwerpen.
Marco
Moderator
Contacteer:

Installeren van OpenMTB of Velomap op Mac computer

Berichtdoor Marco » 01 jul 2012 17:27

Het installeren van de OpenMTB of Velomap OSM kaarten op de Mac is niet goed beschreven en kan eenvoudiger. Met behulp van de JaVaWa MapConvertor kunnen we eenvoudig de kaarten installeren en dat laten we zien in de onderstaande video-instructie.

De OpenMTB en Velomap zijn Garmin kaarten voor Windows, maar dan ook nog in het oude register formaat en niet in het nieuwe gmap kaart formaat van Garmin. De maker laat dat aan de gebruiker zelf over.

In het kort gaan de dit uitvoeren op de Mac:
- Downloaden van de kaart mtbnetherlands.exe
- Uitpakken van de mtbnetherlands.exe met Keka
- Verwijderen van overbodige bestanden die alleen maar in de weg zitten
- Converteren en installeren van de kaart met de JaVaWa MapConvertor
- Controleren met BaseCamp of de kaart bruikbaar is.
- Optioneel met JaVaWa GMTK controleren of de kaart nog fouten geeft.

Benodigde links en programma's:
- OpenMTBmaps.org of Velomaps.org download bijvoorbeeld Nederland, deze heet dan mtbnetherlands.exe
- KeKa, een gratis uitpakker die op de Mac ook Windows EXE bestanden kan uitpakken
- JaVaWa MapConvertor for Mac om oude Windows kaarten naar Mac kaarten te converteren.
- JaVaWa GMTK voor Mac om de kaarten op de Mac te beheren en tussen Mac en PC en tussen Mac's. Backup maken van kaarten

Deze procedure word op een Mac getoond, maar werkt onder Windows net zo goed, de MapConverter is ook voor Windows te downloaden en met 7-zip of WinRAR zijn de exe bestanden ook prima uit te pakken.
Laatst gewijzigd door Marco op 15 okt 2012 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Rth741

Berichtdoor Rth741 » 14 okt 2012 13:59

Goeden dag allemaal

Eerste vraag :wat is de maximum grootte van de .img bestand(en) die kunnen behandeld worden in dit programma om te installeren in Mapsource en Basecamp en het maximum aan data van deze kaart dat men kan overbrengen op de GPS;(oregon dakota enz.)
Kan ik deze gesproken begeleiding (tekst) in de Franse taal ondertitelen.
Ik zorg desnoods voor de vertaling.

René
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 14 okt 2012 17:34

Ik zal het proberen uit te leggen:

Als je op je computer kijkt in de map waarin een kaart staat, dan zul je een heleboel .img-bestanden zien, en een aantal andere bestanden met de extensies .tdb, .typ, .mdx, .trf (maar niet per sé alle). Bij de City Navigator-kaart is het iets anders, daar heb je i.p.v. de .img-bestanden een hele reeks mappen met daarin bestanden met de extensie .gmp.
Elk los .img- of .gmp-bestand is één kaartsegment. Een kaartsegment is niet zo heel groot (max. enkele MB's); het aantal is in principe onbeperkt.

Als je nu de kaart overzet naar de GPS met MapSource (alleen Windows) of MapInstall (Mac & Windows), dan zal dat programma al die losse .img-bestanden samenvoegen tot één groot .img-bestand op het toestel. Het .typ-bestand wordt ook nog toegevoegd, maar de andere niet (of niet in dezelfde vorm *).

De maximale grootte van dat bestand is vanwege het bestandssysteem op de GPS/SD-kaart (FAT16 of FAT32) beperkt tot maximaal 4 GB. Bij veel moderne toestellen kun je er meerdere van die grote img-bestanden op zetten (de nieuwste versie van MapInstall regelt dat automatisch).

De tweede beperking is het aantal kaartsegmenten (van alle kaarten tesamen; op toestel zelf én SD-kaart) wat het toestel kan behappen. Dat aantal verschilt per toestel; zo is het bij de Oregon en Dakota zo'n 4000, en bij de Montana, GPSMAP 62/78, eTrex 20/30 ca. 3000.

*) Dit is de reden waarom het niet goed mogelijk is om zo'n groot img-bestand weer terug te vertalen naar een kaart voor op de computer: er ontbreekt het een en ander.
Afbeelding
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 14 okt 2012 18:25

Rth741 schreef:Kan ik deze gesproken begeleiding (tekst) in de Franse taal ondertitelen.
Ik zorg desnoods voor de vertaling.

Hallo René,

Ja, vertalen en ondertitelen is een mogelijkheid. Ik heb dit alleen niet uitgeschreven, maar spreek dat eigenlijk uit het hoofd in nadat ik 1 á 2x dit zelf heb geprobeerd.

Maar als je een vertaling maakt, dan is het belangrijk om aan te geven tussen welke minuten:seconden de vertaalde tekst dient te komen. Scrollen en schuiven met tekst is prima mogelijk.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Rth741

Berichtdoor Rth741 » 15 okt 2012 10:39

Spijtig dat ik niet over een MAC beschik maar met Linux en Windows en Android heb ik mijn handen al vol.
Is het mogelijk een lijst te maken van de soorten bestanden die moeten bewaard worden om de kaart samen te stellen indien dit voor alle soorten kaarten van OpenMTBmaps.org of Velomaps.org hetzelfde is natuurlijk.

Thanks
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 15 okt 2012 10:56

Dat staat en is toch gewoon zichtbaar in de video?

Op:
1:55 welke bestanden van Luxemburg hou ik over
2:27 welke bestanden van Nederland hou ik over

Verder maakt het helemaal niet uit dat dit op een Mac word uitgevoerd, onder Windows werkt deze methode identiek, alleen zie je nu de Finder en niet de Verkenner, maar bestanden en JaVaWa applicatie blijven hetzelfde!

En voor alle kaarten van Garmin zijn deze bestanden identiek, zeker de extensies en hoeveel er mogen staan.

Verder krijg je alleen met de Velo en MTB kaarten teveel aan bestanden, de meeste ander distributies bevatten alleen wat er nodig is. Kijk maar in de betreffende directory's van geïnstalleerde kaarten (registerkaarten en Gmap kaarten, waarbij GMTK heel eenvoudig de locatie onthuld en je er naar toe laat bladeren).
Marco.

.
Rth741

Berichtdoor Rth741 » 15 okt 2012 15:29

Marco bedankt voor uwe uitleg.
Ik had al een een schermafdruk gemaakt van wat overbleef .Dit bevestigt alleen wat ik dacht.
Dus ik ga geen vertaling maken voor de franse chauvenisten en puristen.

René
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 28 mar 2013 00:18

JaVaWa MapConverter heeft een aanpassing ondergaan waardoor de aanwezigheid van meerdere TYP-, TDB- en andere bestanden geen probleem meer is; in dit geval zal het programma een keuzemenu laten zien waarin je het juiste bestand kunt kiezen.
In de vorige versie gold dit alleen voor de basiskaart, maar nu dus voor elk soort bestand indien er meerdere van zijn.
Afbeelding

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Gerdine

Berichtdoor Gerdine » 13 feb 2017 11:42

Het installeren van losse kaarten lukt nu prima op de Mac maar ik krijg de hele Europa kaart van VeloMap er nog steeds niet op.
Is daar ook een instructie filmpje van?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 14 feb 2017 18:58

Eigenlijk is het filmpje niet meer nodig, want OpenMTB/Velomap heeft download voor Mac beschikbaar, die hoef je alleen uit te pakken en te installeren. Wel een betaald account nodig. gewoon doen scheelt een hoop tijd.

Nadat je betaald hebt en je voor MAC OSX - downloads kies, in de oranje balk kiezen voor VeloMap of MTBmap

Na uitpakken (met KeKa) dubbelklikken op de mtbeurope.gmap om de Garmin MapManager programma te starten en de kaart te installeren.
Hierna de 2de download starten en de instructies volgen met het uitpakken en in de betreffende folder zetten.
Heb je het goed gedaan, dan zal de kaart in GMTK geen fouten vertonen en in BaseCamp werken.

OpenMTB EU download in 2je.png
Marco.

.

Terug naar “Kaarten, POI's en overige”