Zet volledige dekking van CN op SD kaart met Lifetime Update

FAQ's over City Navigator, Topo en OnRoute kaarten, POI's (Nuttige Punten) en overige software onderwerpen.
Mboelis
Trainer
Contacteer:

Zet volledige dekking van CN op SD kaart met Lifetime Update

Berichtdoor Mboelis » 23 feb 2012 00:18

Of je bij de Lifetime Update werkelijk behoefte hebt aan de volledige dekking moet je je eerst afvragen. Onderaan dit bericht staan verschillende opties waaruit je kan kiezen die waarschijnlijk voldoende dekking geven. Als je toch perse de volledige dekking van City Navigator in je toestel wilt hebben en het er niet in past omdat het toestelgeheugen te klein is, dan kan je de kaarten met de hieronder beschreven handelingen op een micro-SD kaart zetten door Lifetime Updater. Omdat met de Lifetime Update van 2012.40 ook andere bestanden (afhankelijk van toestel 3d kaart, tijdzone, kruispuntenoverzicht enz bv voor de Zumo 660) op je apparaat worden geïnstalleerd, kan je het beste als eerste kiezen voor de kleinste kaartset Belgie, Nederland en Luxemburg van 353.272 kB en de hele installatie op je toestel afronden.

Een truc om de Lifitime Updater te laten denken dat je toestel een groter geheugen heeft gaat als volgt:
  1. Sluit het Garmin toestel aan
  2. Neem een lege micro-SD kaart van 8GB (met 4 GB lukt het niet meer) en stop die in de kaartlezer van je computer.
  3. Maak een map \Garmin op de micro-SD kaart en kopieer daarheen het bestand GarminDevice.xml dat op je toestel staat in de map \Garmin
  4. Haal de USB kabel van je Garmin apparaat
  5. Start de Lifetime Updater
  6. Installeer de Volledige dekking van Europa of een andere versie

Als de installatie gereed is de inhoud op de micro-SD kaart in de map \Garmin:

-GMAP3D.IMG (3D gebouwen, alleen bruikbaar voor toestellen die dat ondersteunen zoals een Zumo 660)
-gmapprom.gma (certificaat)
-gmapprom.img (de kaart)
-gmapprom.unl (unlockcode)
-GMAPTZ.IMG (tijdzones)
-map JCV (met de kruispunt overzichten, alleen bruikbaar voor toestellen die dat ondersteunen zoals een Zumo 660)

Het gaat uiteindelijk allemaal om de kaarten, maar er zijn een aantal handelingen nodig om dit proces succesvol af te ronden.

Verwijder op de micro-SD kaart in map \Garmin :
-GMAPTZ.IMG (Tijdzones)
-GarminDevice.xml (heb je niet meer nodig als je gereed bent)

Optioneel (Deze stap zorgt ervoor dat het kruispunt overzicht wat bij de omvang van de kaart op de micro-SD kaart staat ook op je toestel komt te staan):
-optie1: Verplaats map JCV (met de kruispunt overzichten) naar map \Garmin op je toestel
-optie 2: verwijder map JCV op de micro-SD kaart

Hernoem op de micro-SD kaart in map \Garmin
-bestand gmapprom.img naar gmapsupp.img (de kaart)
-bestand gmapprom.gma naar gmapsupp.gma (certificaat, indien van toepassing)
-bestand gmapprom.unl naar gmapsupp.unl (unlockcodes)

Verwijder op het toestel in map \Garmin
-bestand gmapprom.img

Om een idee geven welke versies je kan downloaden en de grootte van die bestanden geldend voor City Navigator Europe NT 2012.40 van groot naar klein:

Volledige dekking van Europa 2.509.312 kB
West-Europa 1.975.680 kB
Regio Centraal Europa 1.649.312 kB
Centraal Europa 980.864 kB
Noordoost Europa 969.328 kB
Benelux en Frankrijk 562.572 kB
Belgie, Nederland en Luxemburg 353.272 kB

Afbeelding
Volledige dekking van Europa 2.509.312 kB

Afbeelding
West-Europa 1.975.680 kB

Afbeelding
Regio Centraal Europa 1.649.312 kB

Afbeelding
Centraal Europa 980.864 kB

Afbeelding
Noordoost Europa 969.328 kB

Afbeelding
Benelux en Frankrijk 562.572 kB

Afbeelding
Belgie, Nederland en Luxemburg 353.272 kB

Succes

Grt. Marco Boelis
Laatst gewijzigd door Mboelis op 23 feb 2014 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Zumo 550 GTM12 60CSx CNEUNT 2009 TOPO-NL Onroute08/09, fietskaart NL, K1100LT SE
Veiligheidsschroefje voor Zumo bestellen? http://www.boelis.nl/index_bestanden/Se ... crewNL.htm
Afbeelding
Trisoft

Berichtdoor Trisoft » 23 mei 2012 14:31

Op dat moment moet het SD-kaartje altijd in uw toestel zitten.

Kan ik dan nog een andere SD-kaartje gebruiken van waar ik GPX-bestanden inlees ?

Als backup (voor verschillende dagen vakantie) neem ik altijd 2 SD-kaartjes (1GB) mee met de routes in GPX-formaat.
Gaat er iets mis, dan lees ik de routes opnieuw in.

Kan ik de GPX-routes inlezen zonder dat de kaarten (op ander SD-kaart 8GB) in het toestel zitten ?

Groeten,
Benny
Mboelis
Trainer
Contacteer:

Berichtdoor Mboelis » 23 mei 2012 16:00

Goeie vraag maar heb ik nooit geprobeerd. Even simpel redenerend heeft het toestel een kaart nodig om een route die je importeert te kunnen berekenen. Laad je een route van een SD kaart zonder kaarten, dan wordt het een route met rechte lijnen.
Het is een simpele test die je zelf kunt uitvoeren als je een route om je woonplaats maakt.
Maar als je toch helemaal op zeker wilt spelen met een backup, dan neem je toch 2 SD kaartjes met zowel de kaarten en de gpx bestanden erop?
Zumo 550 GTM12 60CSx CNEUNT 2009 TOPO-NL Onroute08/09, fietskaart NL, K1100LT SE

Veiligheidsschroefje voor Zumo bestellen? http://www.boelis.nl/index_bestanden/Se ... crewNL.htm

Afbeelding
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 23 mei 2012 21:24

Ik zou de routes gewoon importeren en dan het goed sd kaartje erin zetten. Route is mogelijk berekend, maar zeer waarschijnlijk is het voldoende om in route bewerken en dan te laten herberekenen in kortste afstand of snelste tijd.

Tenzij er hele afwijken instellingen in MapSource of BaseCamp zijn gebruikt die het toestel absoluut niet kent, dan gaat het altijd mis in het toestel. En daarom doe ik dit laatste niet :)
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Fonz

Berichtdoor Fonz » 12 aug 2012 12:01

Ik heb het bovenstaande gedaan, (de map JVC en het bestand GMAP3D.IMG heb ik wel op het SD-kaartje laten staan aangezien ik dit ook gebruik, (ik veronderstel dit deze map en bestand dan ook van de gps mag verwijderd worden).
Maar als ik nu de gps opstart krijg ik: Kan kaarten niet verifiëren.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 aug 2012 12:07

Dan ben je vergeten het xxxxxxxx.GMA bestand mee te kopiëren

(vervang xxxx voor gmapprom of een lang nummer)

Wanneer het ook fout gaat is als je toevallig onder garantie een nieuw GPS hebt gekregen en niet de GarminDevice.XML opnieuw naar het SD of usb-stick hebt gekopieerd.

Vergeet niet dat dit bedoeld is om de kaart in het toestel te krijgen (via kopiëren) en dat de usb-stick/sd-kaart alleen een tussenfase is, waarbij het niet direct de bedoeling is om het sd-kaartje weer in het toestel te stoppen (maar kan wel, na opschonen van mogelijk extra gekopieerde gegevens).
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Fonz

Berichtdoor Fonz » 12 aug 2012 22:01

OK, thx alles werkt nu.
Berry1000RR

Berichtdoor Berry1000RR » 20 mei 2014 11:27

Goedemiddag,

Ik heb bovenstaande volgens de beschrijving uitgevoerd maar het is niet gelukt.

De kaartupdate is wel gelukt maar op mijn Zumo 550 werkt het blijkbaar niet.
Als ik via instellingen op kaart druk dan kan ik de knop 'kaart info' niet indrukken. Deze is licht vervaagd....
En als ik 'Waarheen' indruk en dan 'adres' dan krijg ik te zien 'Geen data beschikbaar'.
En bij 'Bekijk kaart' zie ik alleen grote wegen en niet de kleinere (ook niet bij kaartdetail meest).

Wat heb ik verkeerd gedaan?
Berry1000RR

Berichtdoor Berry1000RR » 20 mei 2014 11:35

Dit is wat er nu op de ZUMO 550 staat:

Afbeelding
Berry1000RR

Berichtdoor Berry1000RR » 20 mei 2014 11:37

En dit op de SD kaart:

Afbeelding
Berry1000RR

Berichtdoor Berry1000RR » 20 mei 2014 11:49

Als ik trouwens op MyGarmin kijk en dan bij 'mijn kaarten' staat het volgende:

City Navigator Europe NT 2014.40 - Map+P,Jan 14

Dus het is wel zichtbaar :?:
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 20 mei 2014 20:03

Als je op MyGarmin kijkt, dan zie je volgens mij niets van je toestel, maar alleen wat Garmin voor je heeft geregistreerd.

Geeft je zumo nog een melding tijdens opstarten?

Ziet er niet verkeerd uit qua bestanden. De drie gmapprom bestandjes in de zumo zou je kunnen verwijderen, die hebben geen functie meer en op de SD kaart staat de gmapsupp naar ik aan neem in de \Garmin\ folder en dat ziet r ook goed uit.
Marco.

.
Mboelis
Trainer
Contacteer:

Berichtdoor Mboelis » 20 mei 2014 20:18

Aannemend dat je de procedure hebt gevolg, lijkt het erop dat de juiste bestanden op de SD kaart staan. Als de SD kaart in de Zumo zit, moet de knop kaart info ook de kaart tonen.

/Marco (B)

Afbeelding
Berry1000RR

Berichtdoor Berry1000RR » 21 mei 2014 07:22

Marco schreef:Geeft je zumo nog een melding tijdens opstarten?

Ziet er niet verkeerd uit qua bestanden. De drie gmapprom bestandjes in de zumo zou je kunnen verwijderen, die hebben geen functie meer en op de SD kaart staat de gmapsupp naar ik aan neem in de \Garmin\ folder en dat ziet r ook goed uit.

De zumo geeft geen melding tijdens het opstarten, niet anders dan anders.

En de gmapsupp staat op de SDkaart in de map \Garmin\
Berry1000RR

Berichtdoor Berry1000RR » 21 mei 2014 07:24

Mboelis schreef:Aannemend dat je de procedure hebt gevolg, lijkt het erop dat de juiste bestanden op de SD kaart staan. Als de SD kaart in de Zumo zit, moet de knop kaart info ook de kaart tonen.

/Marco (B)

Vreemd, dit is helaas niet het geval.

Misschien alles maar eens opnieuw installeren

Terug naar “Kaarten, POI's en overige”