OziExplorer - inleren over hoe en wat

FAQ's over City Navigator, Topo en OnRoute kaarten, POI's (Nuttige Punten) en overige software onderwerpen.
Marco
Moderator
Contacteer:

OziExplorer - inleren over hoe en wat

Berichtdoor Marco » 01 aug 2009 12:42

Ik ga me inleren op het programma OziExplorer. Veel gebruikt om papieren kaarten in de computer te krijgen en zo routes/tracks te maken van gebieden waar geen of nauwelijks digitale kaarten van bestaan.

Tot nu toe heb ik ooit OziExplorer in het verleden wel eens bekeken, maar nooit zlef kaarten ingescand en gecallibeert. Wat toen heb geleerd ben ik alweer flink vergeten, dus ga ik maar eens van voren beginnen en internet afstruinen om te zien hoe ik wat kan/moet doen.

Alle hulp is welkom!

Doel: een aantal stafkaarten te kunnen gebruiken om een wandeling als track te kunnen uitzetten.

Zaken die ik dien te doen (v=gereed):
V - licentie OziExplorer kopen
o - Papieren kaarten kopen/verzamelen
o -

Vragen die me gelijk te binnenschieten:

OziExplorer:
? welke plug-in's of extra programma's heb ik nog nodig?

Scannen van de kaarten in delen:
? In welk formaat? JPG, TIFF, PNG, BMP ?
? delen zo laten en een index kaart maken?
? delen aan elkaar plakken met panorama foto software?
? Wat voor programma gebruiken om een scheef plaatje recht te zetten?

Importen in OziExplorer?
? welk plaatjes formaat
? wat en hoe is een indexmap
? kaliberen, Mapsource, maar is Google Earth ook bruikbaar? Of is ViaMichelin of Maporama beter?

OzieExplorer webisite(s):
Help en info pagina's:
Extra programma's
  • NoniMapView s software to retrieve maps with calibration data. In format: NoniGpsPlot and OziExplorer
  • GoogleOzi downloading Google maps and calibrating for OziExplorer.

Kaarten voor OziExplorer
Laatst gewijzigd door Marco op 25 apr 2011 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 03 aug 2009 20:44

Scannen kaart

Een handig programma is Imageassembler van Panavue.
http://www.panavue.com/index.htm Er is een trialversie beschikbaar.

De scans hoeven niet kaarsrecht te zijn, maar moeten elkaar wel overlappen. Scan de kaart in 4 of 5 rijen. Ongeveer 5scans per rij.
Resolutie 175-200 en 256 kleuren.

In PNG-formaat opslaan, kost niet te veel ruimte en is redelijk snel met laden. Vervolgens met imageassembler eerst de rijen aan elkaar knopen. Daarna de rijen.

Laat het programma niet zelf stitchen maar plaats handmatig de vlaggen. De help binnen imageassembler is duidelijk genoeg.

Pos Panorama Pro -> gratis (let even op bij installatie dat je de Toolbar NIET installeert!! vinkje uit dus)

Deze Pos-Panorama is niet bruikbaar, kan alleen een horizontale rij plaatjes aan elkaar borduren en niet verticaal.

Toevallig ben ik al jaren in het bezit van de url=http://panavue.com/en/downloads/index.htm]Panavue ImageAssambler[/url] (gratis) en die kan horizontaal en verticaal plaatjes aan elkaar borduren.

Gisteravond scans gedaan van een 1 kant van een ANWB fietskaart, maar op 300dpi in PNG formaat is elke scan in A4 formaat ongeveer 20Mb groot. Dus plaatjes borduren kost even tijd. Totaal heb ik 12x A4 nodig om 1 kant van de kaart goed te scannen en voldoende overlap te hebben.

Sites voor Panorama programmatuur: ImageAssambler (Windows) of Hugin (Windows/Mac of AutoStitch (Win/Mac).
Laatst gewijzigd door Marco op 03 jan 2015 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 05 aug 2009 22:12

Ondertussen heb ik 1 kant van de ANWB Topo fietskaart gescand. Ik ben terug gegaan naar 200dpi en heb 2 rijen van 6x A4 scans gemaakt.

ImageAssambler (versie 2.12a) had ik alweer een tijde niet gebruikt, dus weer even oefenen met handmatig op de juiste plaatsen de koppelvlaggetjes te zetten.

Omdat ImageAssambler per definitie ervan uit gaat dat je met foto's bezig bent, houd dat ook in dat er rekening gehouden word met lenzen en krommingen.
Ik heb een eigen lens erin gezet via de lens wizard en die scanner genoemd. Verder even opletten dat er geen speciale krommingsberekeningen worden gedaan.

Instellingen ImageAssambler:
AfbeeldingAfbeelding

Daarna de 6 A4 scans van de bovenste rij aan elkaar geborduurd en daarna de 6 A4 scans van de onderste rij aan elkaar geborduurd.

Beide resultaten opgeslagen als een BMP met 256 kleuren, scheelt weer wat harddisk ruimte.

Afbeelding

Hierna de 2 resultaten van de bovenste en onderste rij scans aan elkaar geborduurd en dat leid dan in 3 slagen tot 1 mooie euhhh A1 kaart ongeveer.

Gebruikte kaart:
Afbeelding

"Thubnail" van het resultaat
Afbeelding
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 14 aug 2009 13:57

Gisteravond met ijken bezig geweest, maar het klopt nog niet echt :roll:

In OziExplorer via Bestand - Kaart kalibreren de kaart geopend.

Daarna op de 4 hoeken een punt gezocht wat ik in Mapsource met de City Navigator kaart ook kon terugvinden. Meestal een (T-) kruising van 2 wegen.

In Mapsource het positieformaat op UTM gezet en ik dacht dat ik dat in OziExplorer ook had gedaan.
Via menu Bewerken - Voorkeuren en dan tabblad: Positie

Afbeelding

Na de nodig zoom en zoek werk, totaal 4 ijkpunten en is de ijking klaar

Afbeelding

Dus in OziExplorer netjes geijkt, en een track gemaakt in een rondje over een aantal wegen. Toen de track opgeslagen als GPX en in Mapsource geladen .... euuuuhhh, track is nu in de Noordzee.

Niet verder gezocht, maar ik denk dat ik de positieformaat instellingen van OziExplorer nog niet goed heb staan voor deze kaart.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 20 nov 2009 12:03

Ik heb ondertussen wel het nodige geprobeerd en het lukt wel om de track op de juiste plaats te krijgen, maar wat mij nogal tegenvalt is de nauwkeurigheid.

Na een goede ijking met geen 4 punten maar totaal 9 punten (maximaal aantal in Ozi) heb ik nog steeds een afwijking ten opzichte van City Navigator of Garmin Topo kaart in Mapsource tussen de 60 en 150m en dat is best veel als je ergens wilt wandelen, in Nederland kan dat een andere weg zijn.

Mogelijk dat ik de kaartdelen apart dien te ijken en te gebruiken.

Grappig is wel dat ijken en afwijkingen corrigeren belangrijker en meer gevraagd gaat worden, omdat Garmin nu Custom Maps ondersteund on de modellen Dakota, Oregon en Colorado.

In het Engels: Garmin Makes Custom Maps Free and Easy en Garmin Custom Maps
Marco.

.
Mr. M

Berichtdoor Mr. M » 23 nov 2009 13:50

Marco,

Is 1 op 50.000 niet wat 'te klein' (niet ver genoeg in kunnen zoomen) voor op de GPS.
Ik vind de Top25 van het kadaster al marginaal. (voor opde moto iig)

gr Marten
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 23 nov 2009 14:18

Mijn persoonlijke ervaring is dat de 1:50.000 kaart van de ANWB heel erg goed is om te gebruiken bij het wandelen op de Veluwe, is alweer even geleden, maar met dezelfde kaart heb ik over de heide gelopen in combinatie met mijn Magellan.

Dat was prima te doen, grove kaart in de Magellan en dan lopen. Nog kleinere schaal kan, maar het levert vooral extra scherpte op en niet zo heel veel extra details die je echt wat opleveren, anders dan dat je veel meer kaarten moet meenemen en iesder keer moet wisselen ;) Voro op tafel kan het helpen.

De schaal is wel belangrijk, maar de 1 op 50.000 is meer dan voldoende voor het voorbeeld wat ik hier probeer. Ook geëxperimenteerd met wandelkaarten uit Italië voor een klant en zelfde afwijkingsproblemen, vooral omdat je ijkingskaart mogelijk zelfs op een grotere schaal is. Als Google je ijking is, kun je niet vele anders.

Om een nauwkeurige ijking te krijgen zonder digitale referentiekaart, dan word de afwijking nog groter. Door gebruik te maken van de Land Navigator Italië in Mapsource kreeg ik het wel beter, omdat daarvan de schaal beter is. Maar ja, waarom heb je OziExplorer dan nog nodig :)

De papieren wandelkaarten van Italië bevatten echt heel veel meer details over wandelwegen dan de digitale varianten (waar de wandel wegen nauwelijks op staa, militair geheim o.i.d. ....).

Voor in de Garmin is een 1:25000 kaart natuurlijk beter, maar dan nog is een vector kaart nog veel beter, want de custom maps zijn leuk, maar zodra er een vectorkaart van is, dan is die absoluut te prefereren, nooit vage plaatjes door in en uitzoomen. Zelfde voor de rasterkaarten op de TT, bruikbaar, maar bij ver inzoomen word het vaag en komt de resolutie te kort.

Scannen op zeer hoge resolutie kan het wel oplossen, maar dan word je toestel weer zo traag, of veel werk aan al die plaatjes je toestel in te zetten....

Wachten is op de Ozi2KML convertor incl splitter bv. In "noodgeval" is de Google Terrain view ook te gebruiken trouwens met een Google2Image ripper (bestaat al voor OziExplorer)
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 23 feb 2010 13:27

Interessant programma om satelliet beelden te verzamelen, nog niet geprobeerd, maar Ozi gebruikers lijken enthousiast.

SASPlanet – program designed for viewing and downloading high-resolution satellite imagery and conventional maps submitted by such services as Google Maps, DigitalGlobe, Yahoo! Maps, VirtualEarth, Gurtam, OpenStreetMap, iPhone maps, etc., but in contrast to all these services, all downloaded your card will remain on your computer, and you will be able to view them, even without connecting to the internet. In addition to satellite-based maps can work with the political landscape, the combined maps, and map the Moon and Mars.

Klik op de foto om naar de website te gaan:
Afbeelding
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 03 jan 2015 14:25

Zie ook deze uitleg over de Hydrografische 1800 kaarten: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?p=4556
Marco.

.

Terug naar “Kaarten, POI's en overige”