Open Fietsmap

FAQ's over City Navigator, Topo en OnRoute kaarten, POI's (Nuttige Punten) en overige software onderwerpen.
Angeliewitjes

Open Fietsmap

Berichtdoor Angeliewitjes » 31 mar 2017 11:06

Al twee jaar probleemloos gebruik gemaakt van de OpenFietsMap, maar hoe kan het dat ik, sinds ik mijn OFM heb vervangen voor een nieuwe versie, de routes niet meer routeren? Nadat ik op "Ga" klik is de route zelfs helemaal niet meer zichtbaar. Als track is deze wél zichtbaar.

* In Basecamp kan ik wel routerende routes maken met de OFM
* Ik heb de OFM op het SD kaartje gezet
* De route staat eveneens op het SD kaartje
* De OFM bevat geen foute bestanden
* Het geheugen is niet vol en in de SD kaart staan niet te veel routes
* Als ik de route op het interne geheugen zet routeert de route wel
* Ik heb de juiste instelling gebruikt voor toerfietsen, dus tolwegen aanvinken en als activiteit autorijden (anders kun je geen tolwegen aanvinken)
* Andere kaarten die op het SD kaartje staan hebben niet dit probleem
* De firmware is up to date

Hoe dit probleem te verhelpen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 31 mar 2017 16:37

Wat voor toestel heb je?

Mogelijk dat toch het OFM bestand op de microSD is beschadigd waardoor het niet werkt. Want intern geplaatst werkt het wel.
Gebruik het programma JaVaWa Device Manager om te controleren of er kaartfouten worden aangegeven in het toestel.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Angeliewitjes

Berichtdoor Angeliewitjes » 01 apr 2017 09:43

Ik heb een Oregon 650t
Zoals ik zei zijn er geen foute bestanden te zien via JaVaWa.
Ook met een nieuw SD kaartje dezelfde handelingen: hij routeert niet op OFM.
Aanvankelijk Routeerde hij niet als de route op SD kaart is geplaatst, nu routeert hij tevens niet als ik de route in het interne geheugen zet.
Maar de routes op andere kaarten routeren nog steeds wel.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 01 apr 2017 10:26

Is het profiel veranderd naar ene ander profiel waardoor de route bepaling is veranderd?
Staan in Stel-in - Kaarten - Selecteer kaarten alleen de OFM EN WWBasemap aan?
Wat gebeurd er als je het toestel op simulatie zet via Stel-in - Systeem - Sattelietsysteem - Demomodus

Hoe staat het bij Stel-in - Routebepaling - Activiteit - op Direct? of Wandelen (of Fietsen).
Direct houd in dat er zeker niet gerouteerd wordt.

Maar mogelijk is de Oregon gewoon in de war en wordt het tijd voor een hard reset, kies eerst een ander profiel wat je nooit gebruikt en voer dan de hard reset procedure uit: viewtopic.php?f=32&t=817

Lukt dat ook niet dan weet ik het zo niet, mogelijk dan toch een probleem met c.q. in de kaart. Garmin bellen voor ondersteuning, of bij ons een GPS Helpdesk sessie boeken voor 30 minuten, zodat ik met je kan meekijken en controleren waar het fout gaat.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Angeliewitjes

Berichtdoor Angeliewitjes » 01 apr 2017 15:54

Bedankt voor je support Marco,
De aanbevelingen in de eerste twee alinea's had ik uiteraard al in acht genomen. Vanuit de demomodus ook al geprobeerd, maar niks.
Na het doen van een hard reset, wat ook niks opleverde, heb ik een totaal nieuwe OpenFietsMap gedownload en in het toestel gezet.
Nog steeds geen routerende routes. Nu ook niet meer op het interne geheugen.q
Angeliewitjes

Berichtdoor Angeliewitjes » 01 apr 2017 16:06

O ja, Garmin heb ik ook al geraadpleegd, maar de OFM is niet hun product en doen zijn niks mee, wat wel te snappen is. Immers op de kaarten van hen, de Topo Duitland en Topo Nedeland kan ik wel routerendecroutes maken.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 01 apr 2017 16:57

Hoe zet je OFM in de Oregon? Beschrijf je vokforde eens. Werk je met Windows of Mac?
Marco.

.
Angeliewitjes

Berichtdoor Angeliewitjes » 01 apr 2017 20:04

Ik installeer de kaart op m'n apparaat vanuit Basecamp met mapinstall. Ik heb een Windows pc.
Angeliewitjes

Berichtdoor Angeliewitjes » 02 apr 2017 10:05

Ik heb nu de OFM er afgehaald en een oude versie geïnstalleerd van OFM en voilà alles doet het weer als vanouds! Minpunt: alle routes die ik in BC had gemaakt op de andere oude versie van OFM en die ik probeer in het toestel te laden worden niet herkend. Alleen dus routes die ik op de oude (en opnieuw geïnstalleerde) versie van OFM worden goed berekend en routeren ook gewoon zoals ik gewend ben.
Conclusie: de nieuwste versie van OFM routeert geen routes in de Oregon650t, of specifieker routeert niet in mìjn Oregon.

Is er misschien iemand die een Versie heeft van OFM van januari 2016? Dan zou ik deze er graag op willen zetten. Hier heb ik nl al mijn routes in gemaakt en die werkte wel naar behoren (helaas van deze versie heb ik geen goede Back-up. Alvast bedankt voor de feedback.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 02 apr 2017 19:44

Ik heb alleen een versie OpenFietsMap Light van december 2016, sowieso gebruik ik liever de Light editie, minder druk in het scherm. Mogelijk dat je het nog eens met de Light editie kunt proberen.

Of met de Light versie via deze website: http://garmin.openstreetmap.nl (momenteel buiten dienst).
Marco.

.
Angeliewitjes

Berichtdoor Angeliewitjes » 02 apr 2017 20:33

Bedankt Marko, dat ga ik in ieder geval proberen.
Die light versie, staan daar minder gegevens in zoals campings restaurants ed? Want dat vind ik juist wel weer handig tijdens je reis.
Wolf

Berichtdoor Wolf » 02 apr 2017 21:18

lMisshcien lees ik erover maar ik zie hier nergens staan over welke OFM het gaat?

Misschien gewoon even wachten op een nieuwe update (Benelux bv. is gisteren upgedate.)
Nuvi 765T
Etrex Legend HCx
Nroute met Haicom-muis
vrouw met Michelin
Test de OSM en OFM-kaarten: gratis en supergoed!
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 03 apr 2017 06:35

Weekje wachten kan geen kwaad :)

Minder in de trant dat de kaart layout minder druk is, niet elk huis staat erop, maar qua pois is er geen verschil.
Marco.

.
Angeliewitjes

Berichtdoor Angeliewitjes » 03 apr 2017 12:22

Oke, bedankt.
Ik heb het over OFM Europa. Laatste update is meen ik van augustus vorig jaar.
Alles is trouwens weer in orde. Ik had over het hoofd gezien dat ik de routes gemaakt op de oude kaart moet herberekenen alvorens ze in het toestel met nieuwe kaart te zetten.
Tja, beginnersfoutje . . .
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 03 apr 2017 14:42

Fijn dat het nu toch goed werkt.
Marco.

.

Terug naar “Kaarten, POI's en overige”