Topo map Portugal

FAQ's over City Navigator, Topo en OnRoute kaarten, POI's (Nuttige Punten) en overige software onderwerpen.
PETRASPIN

Topo map Portugal

Berichtdoor PETRASPIN » 12 jun 2016 23:29

IK BEN OP ZOEK NAAR EEN TOPO KAART OM MEE TE STAPPEN IN DE BERGEN IN DE SERRA DA ESTRELLA , LIEFST ZO GEDETAILLEERD MOGELIJK. IK PROBEERDE DE TOPO LUSTIANA TE DOWNLOADEN VIA EEN LINK VAN MARCO OP JULLIE SITE MAAR DAT LUKT NIET . IK KOM WEL OP DE JUISTE PAGINA TERECHT ZIE https://sites.google.com/site/topolusitania/ MAAR IK KAN DE BESTANDEN ONDER MAC/BASECAMP EN OOK ONDER MAPSOURCE NIET DOWNLOADEN. DE RAPIDSHARE FILE KAN DE BROWSER NIET VINDEN EN DE BIJ MEGA.CO.NZ BEDTANDEN WORD IK NAAR EEN STOP PAGINA VERWEZEN OMDAT HET ZOGEZEGD EEN ILLEGALE DOWNLOAD ZOU ZIJN.

ENIG IDEE WAAROM? EN ZIJN DAT DE BESTE KAARTEN WANT ONDER http://mapas.alternativaslibres.es/downloads.php VIND IK OOK VERSCHILLENDE OPEN STREET KAARTEN VAN PORTUGAL WAARONDER OOK EEN TOPO MAAR IK WEET NIET GOED WAT IK DAAR MOET KIEZEN BASECAMP OF MAC OSX OF DIRKT OP GPS . ZIJN DEZE KAARTEN EVEN GOED ALS DE TOPO LUSTIANA ?

VGT, PETRA
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 13 jun 2016 02:30

Graag de volgende boodschap in kleine letters typen, hoofdletters wordt als schreeuwen aangemerkt.

het beste is een mailtje naar de makers van Topo Lus als je vragen hebt over de downloads, dat is de juiste weg, waarschijnlijk kun je de vraag in het Engels stellen. En als je de pagina goed leest (of laat vertalen via Google translate) dan is er ook de website: http://topolusitania.blogspot.ca/ waar de details staan. Deze topo is van 10 maar 2015, aan de ene kant niet heel erg oud, maar aan de andere kant ook al een jaar niet meer bijgewerkt.

Ik kom na wat zoeken ook bij deze uit, de MapSource versie: http://www.alluc.ee/l/TopoLusitania-v09 ... r/ayyjzjvm
Hier staat een download van Mega.co.nz en via de browser kan ik die gewoon downloaden, geen probleem.

Een ander alternatief is de OpenTopoMap: http://garmin.opentopomap.org/

Moet het super gedetailleerd zijn, ja en nee, ja, want het is handig, nee want het is te veel aan informatie en in veel gevallen heb je dat niveau niet nodig. OSM zal zeer waarschijnlijk al meer dan voldoende zijn, de paden staan erop en OSM is meer bijgewerkt.
Owh ja :) een perfecte kaart bestaat niet ;) De GPS is een extra hulpmiddel, en het is helemaal geen gek idee om ook nog een papieren topokaart mee te nemen.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
PETRASPIN

Berichtdoor PETRASPIN » 13 jun 2016 22:15

beste Marco,

ik probeerde vandaag jou link naar de topo lus via Mega.co.nz maar ik krijg weer de stoppagina van de Belgische overheid zowel met safari als met Firefox.
Het alternatief nl de open topo map kon ik wel bekijken en laden . Ik koos voor de versie PC omdat ik een MAC heb (dus windows zeker niet juist is) maar weet nu niet of ik die kan installeren. ik krijg een map met veel icoontjes met .img en een aantal met typ. en tdb . geen idee wat ik daarmee moet aanvangen.

Ik werk op een mac met basecamp en heb ook javawa.
gps is een garmin montana

alvast bedankt, petra
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 14 jun 2016 02:26

In geval van een Mac, gebruik de PC versie, maar pak die nog niet uit. Dan met het programma JaVaWa MapConvertor de gedownloaden zip hier naar toe slepen, dan zal MapConvertor er een Mac kaart van maken en de kaart installeren.

Zorg wel dat je geen BaseCamp uit de App store van Apple gebruikt, maar direct bij Garmin downloaden en installeren, dan zitten MapInstall en MapManager programma's er ook allebei bij.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
PETRASPIN

Berichtdoor PETRASPIN » 14 jun 2016 14:44

ik sleepte ondertussen de gedownloade zip naar JaVaWa MapConvertorhier maar hij zegt dat er meerdere img. (30) en tdb (2) en typ (2) bestanden zijn en vraagt welke te kiezen ?????van de img zijn er 28 met een nummer en dan ook nog contour en open topo map . bij tdb open topo en contour en bij typ opentopo en xopentopo. ???
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 16 jun 2016 22:41

Img de opentopomap of overview, heeft een afwijkend nummer of naam tov de anderen.

Bij tdb en typ gewoon voor de opentopomap kiezen.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 18 jun 2016 11:55

Als ik dit uitvoer met WillekeurigLand_PC.zip bestand en ik sleep deze naar MapConvertor toe, dan krijg ik de volgende vragen en geef ik daarbij deze antwoorden:

- Er zijn meerdere TDB bestanden: kies de OpenTopoMap-WillekeurigLand.tdb
- Er zijn meerdere IMG overzichtsbestanden: kies de OpenTopoMap-WillekeurigLand.img
- Er zijn meerdere TYP bestanden: kies de OpenTopoMap.typ
- Nu op Converteren en Installeren klikken.

De Contour zaken is eigenlijk een 2de kaart waarin alleen hoogtelijnen staan, maar die is niet op de computer op deze manier te installeren.
Zou je een Garmin versie downloaden en die in je toestel plaatsen in de \Garmin\ folder op microSD kaartje of intern in de GPS, dan zul je na uitpakken ook 2 kaarten zien, waarvan er 1 alleen de hoogtelijnen bevat.
In je toestel worden deze 2 kaarten dan mooi over elkaar heen getekend.

Je kunt ook de Win versie gebruiken, dan krijg je deze vragen niet. Je download dan de OpenTopoMap-WillekeurigLand.exe deze dien je uit te pakken met het gratis programma KeKa voor OSX en dan daarna de uitgepakte folder naar MapConvertor slepen.
Marco.

.
Wolf

Berichtdoor Wolf » 23 jun 2016 11:50

een klein vraagje in de marge hiervan:
zijn die kaarten http://garmin.opentopomap.org/ (vb. belgie) beter dan die van OFM?
smartphone/tablet met Osmand en Google maps
Nuvi 765T (wordt nog weinig gebruikt)
Etrex Legend HCx
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 23 jun 2016 12:12

Ze zijn anders, de bron is hetzelfde, maar in OFM wordt meer nadruk op fietsbare wegen gelegd met aangepaste routering.

In de OpenTopoMap is het een topo map, met andere kleuren en geen speciale aandacht aan fietspaden. Alle onverharde wegen/paden zijn hier zwarte dichte lijn en niet gestippeld, andere legenda dus.
Marco.

.
Wolf

Berichtdoor Wolf » 24 jun 2016 20:44

bedankt Marco, ik zal ze eens proberen.
smartphone/tablet met Osmand en Google maps
Nuvi 765T (wordt nog weinig gebruikt)
Etrex Legend HCx

Terug naar “Kaarten, POI's en overige”