In welke provincie bevindt een gps-device zich?

FAQ's over City Navigator, Topo en OnRoute kaarten, POI's (Nuttige Punten) en overige software onderwerpen.
Sjakelien

In welke provincie bevindt een gps-device zich?

Berichtdoor Sjakelien » 17 feb 2016 14:29

Hallo iedereen!

Ik ben een appje aan het schrijven voor de iPhone, en ik wil de gebruiker een hoop gedoe uit handen nemen, door op basis van zijn/haar gps-locatie te bepalen, in welke provincie hij/zij zich bevindt.

Nu heb ik ergens een gpx-bestand gevonden met provinciegrenzen erin, maar ik kan me voorstellen dat er ergens een web service bestaat waar ik dit veel eenvoudiger kan opvragen.

Ik acht het niet uitgesloten dat dat gewoon ook via Google Maps zou kunnen.

Weet een van jullie hoe ik dit het handigst aanpak?

dank, bij voorbaat!
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 17 feb 2016 20:49

Iets als:
- je weet je coördinaat.
- zoek het dichtstbijzijnde adres/straat (of kruising)
- zoek adres in BAG op
- lees provincie naam uit
- presenteer provincie aan gebruiker

Maar mogelijk dat je ook direct een coördinaat aan de BAG kan geven en dan vragen om de provincie.
Of hiervoor OSM gebruiken.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Sjakelien

Berichtdoor Sjakelien » 17 feb 2016 21:12

Dit is een nieuwe wereld voor mij. Zo was ik niet op de hoogte van het bestaan van BAG. Ik heb er net even mee gespeeld, maar bij het invoeren van een specifiek adres (namelijk, het mijne) zag ik geen provincienaam als metadata voorbij komen.
Ook krijg ik de indruk, dat je, zodra je iets echt interessants wil doen, je plotseling moet gaan betalen.
Kloppen deze waarnemingen?
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 18 feb 2016 01:18

Als je services van het Kadaster wilt gebruiken zul je er inderdaad voor moeten betalen. De gegevens uit het BAG zijn echter wel voor iedereen vrij toegankelijk, en er zijn ook andere services zoals de geocodeerservice van het Nationaal Georegister. Die geeft wèl de provincie, en is gratis te gebruiken.

https://www.pdok.nl/nl/producten/pdok-s ... eerservice

Makkelijker echter is om het gedoe met het opzoeken van een adres over te slaan en een service te raadplegen met simpelweg de coördinaten van je locatie. Dat kan met bijv. Nominatim: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Nominatim

Het is gratis, maar raadpleeg wel de gebruiksvoorwaarden.
Afbeelding
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Wolf

Berichtdoor Wolf » 22 feb 2016 12:25

tof, maar ik heb in mijn 66j. nog nooit de behoefte gehad om te weten in welke provincie ik me bevind.

Meestal weet men dat wel als men er woont. :wink:
smartphone/tablet met Osmand en Google maps
Nuvi 765T (wordt nog weinig gebruikt)
Etrex Legend HCx

Terug naar “Kaarten, POI's en overige”