Kaarten openstreetmap

FAQ's over City Navigator, Topo en OnRoute kaarten, POI's (Nuttige Punten) en overige software onderwerpen.
Maltje

Kaarten openstreetmap

Berichtdoor Maltje » 04 jun 2015 15:51

-Kan ik zowel mapinstall als javawa GMTK gebruiken om kaarten te installeren op mijn gps toestel?
-Ik heb een kaart geïnstalleerd,ik open basecamp en wanneer ik bovenaan kijk bij kaarten staat ze erbij maar aan de zijkant links,staat de kaart niet.(werken doet het wel)
-Kan ik de naam van de kaart veranderen,stel dat ik er 2 zelf wil maken?
Nu heet de kaart altijd OSM generic routable.

mvg
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 04 jun 2015 20:05

Maltje schreef:-Kan ik zowel mapinstall als javawa GMTK gebruiken om kaarten te installeren op mijn gps toestel?

GMTK sowieso niet, en verder hangt het af van wat je gedownload hebt. Is dat de computerversie, dan kan het alleen met MapInstall (of MapSource); is het de GPS-versie (één img-bestand) dan kan het juist niet met MapInstall, maar wel met JaVaWa Device Manager.
Maltje schreef:-Ik heb een kaart geïnstalleerd,ik open basecamp en wanneer ik bovenaan kijk bij kaarten staat ze erbij maar aan de zijkant links,staat de kaart niet.(werken doet het wel)

Kaarten die op je computer geïnstalleerd zijn zie je alleen bovenaan; kaarten die op je toestel staan zowel boven als links.
Maltje schreef:-Kan ik de naam van de kaart veranderen,stel dat ik er 2 zelf wil maken?

Ja. Bij een op de computer geïnstalleerde kaart doe je dat met GMTK, bij een toestelkaart met JDM.
Afbeelding
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Maltje

Berichtdoor Maltje » 04 jun 2015 21:59

Bij JaVaWa GTK staat er bij extra:gmap kaart installeren.
Wat wil dat dan zeggen?

mvg
Laatst gewijzigd door Maltje op 04 jun 2015 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 04 jun 2015 22:08

Dat staat er niet. Er staat "gmap/gmapi kaart installeren" (en dat is geen grap ;) )

Kaarten voor op de computer heb je in twee formaten, het oude met registerverwijzingen en het nieuwe gmap-formaat.

Bij een "register"kaart hoort een installer te zitten (kan zelfs een simpele batch file te zijn)

Een gmap-kaart wordt vaak aangeboden als het formaat voor OS X, en komt vrijwel altijd zonder installer. Bij OS X is dat niet nodig (Garmin heeft daar iets voor gemaakt), maar dit type kaart kan ook prima onder Windows gebruikt worden.

Zo'n kaart moet op een specifieke plaats neergezet worden; kun je in principe zelf via de Verkenner doen, maar die optie is aan GMTK toegevoegd om het makkelijker te maken.

GMTK is alleen voor het beheer van kaarten op je computer; het doet niets met/voor je toestel. JDM is de tegenhanger van GMTK, en juist wel bedoeld voor je toestel.
Afbeelding

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Maltje

Berichtdoor Maltje » 04 jun 2015 22:12

Ok bedankt.
Toch nog 1tje voor het af te leren.
Moet er eigenlijk een kaart in de gps64 zitten en mogen alle kaarten op een SD kaartje?
Jawada device manager zegt dat er geen kaart op de gps staat en hierdoor eventueel moeilijk werkt.

mvg
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 04 jun 2015 22:25

Ook dat wordt niet gezegd door JDM; die zegt dat er geen basiskaart op het toestel staat. Die heb je verwijderd, maar dat is niet aan te raden. Gelukkig kun je de basiskaart voor je toestel hier downloaden: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=927

Reguliere kaarten mag je gerust op de SD-kaart zetten; buiten de basiskaart (en de tijdzonekaart) hoeven er niet per sé kaarten op het toestel te staan.
Afbeelding

Maltje

Berichtdoor Maltje » 05 jun 2015 12:24

Ik heb 2 kaarten op mijn sd kaartje staan,maar 1 zie ik enkel Links,de andere staat in basecamp mee bovenaan?
Wat wil dit dan zeggen?
Die originele worldmap zie ik in Basecamp ook niet Links staan.

mvg

JaVaWa schreef:
Maltje schreef:-Kan ik zowel mapinstall als javawa GMTK gebruiken om kaarten te installeren op mijn gps toestel?

GMTK sowieso niet, en verder hangt het af van wat je gedownload hebt. Is dat de computerversie, dan kan het alleen met MapInstall (of MapSource); is het de GPS-versie (één img-bestand) dan kan het juist niet met MapInstall, maar wel met JaVaWa Device Manager.
Maltje schreef:-Ik heb een kaart geïnstalleerd,ik open basecamp en wanneer ik bovenaan kijk bij kaarten staat ze erbij maar aan de zijkant links,staat de kaart niet.(werken doet het wel)

Kaarten die op je computer geïnstalleerd zijn zie je alleen bovenaan; kaarten die op je toestel staan zowel boven als links.
Maltje schreef:-Kan ik de naam van de kaart veranderen,stel dat ik er 2 zelf wil maken?

Ja. Bij een op de computer geïnstalleerde kaart doe je dat met GMTK, bij een toestelkaart met JDM.
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 05 jun 2015 12:35

De worldmap zit in BaseCamp, die wordt niet van het toestel gelezen.
Wat die kaarten op je SD betreft, blijkbaar is de een niet zichtbaar voor BaseCamp, maar is er wel een kaart met dezelfde naam op je computer geïnstalleerd. Vergelijk even de kaartenlijst bovenaan met en zonder aangesloten toestel.
Afbeelding

Maltje

Berichtdoor Maltje » 05 jun 2015 12:59

Als het toestel niet aangesloten is zie ik de kaart bovenaan Basecamp.Het is wel een kaart van openstreetmap,dus zelf gemaakt,en heb ook de naam veranderd met javawa...

mvg

PS.BEdankt voor u geduld.
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 05 jun 2015 13:02

Dan is dus die kaart op de computer geïnstalleerd, en degene met dezelfde naam op de SD niet zichtbaar voor BaseCamp.
Afbeelding

Maltje

Berichtdoor Maltje » 05 jun 2015 13:30

Maar ik kan ze in bascecamp wel gebruiken?
Is dat een probleem?

mvg
JaVaWa schreef:Dan is dus die kaart op de computer geïnstalleerd, en degene met dezelfde naam op de SD niet zichtbaar voor BaseCamp.
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 05 jun 2015 13:38

Je kunt toch gewoon de kaart die op je computer staat gebruiken? Ik zie het probleem niet zo...
Afbeelding

Maltje

Berichtdoor Maltje » 05 jun 2015 14:11

Nee nee,geen probleem.
Was een maar een vraag.

mvg
JaVaWa schreef:Je kunt toch gewoon de kaart die op je computer staat gebruiken? Ik zie het probleem niet zo...
Maltje

Berichtdoor Maltje » 14 jul 2015 08:36

Nog even over mapinstall.Kan ik hier meer kaarten van 500MB installeren want dit lukt me niet.
Ik heb met openstre..... ee kaart gemaakt van verschillende onderdelen.
Het bestand is mij toegestuurd via mail en geopend met mapmanager.
Ik installeer hiermee de kaart maar zie ze nergens terug.
Bijkomend vraagje.
Ik zet BElgie Nederland en Duitsland (de kaarten) op mijn Garmin:Hoe kan ik dan grensoverschrijdende route maken?

mvg
Maltje

Berichtdoor Maltje » 14 jul 2015 17:21

Probleem opgelost.

mvg

Terug naar “Kaarten, POI's en overige”