OnRoute Motorkaart 2013/2014 (v2.10) BeNeLux+DACH

FAQ's for ANWB/Promotor/Waypoint OnRoute Wandel, Fiets, Motorkaarten en het OnRoute 2007/2008 of 2008/2009 route maak programma
Marco
Moderator
Contacteer:

OnRoute Motorkaart 2013/2014 (v2.10) BeNeLux+DACH

Berichtdoor Marco » 23 feb 2013 20:14

Sinds vandaag is de nieuwe OnRoute motorkaart 2013/2014 beschikbaar in de BeNeLux met of zonder DACH erbij.

Afbeelding

BeNeLux = België, Nederland, Luxemburg
DACH = Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland
FIEP = Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal
Midden-Europa = België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal

Voor nieuwe gebruikers is de OnRoute motorkaart beschikbaar op (m)SD in 2 varianten.
(micro)SD OnRoute motorkaart 2013/2014 Benelux voor € 99,-
(micro)SD OnRoute motorkaart 2013/2014 Midden-Europa voor € 149,-

Update OnRoute Motorkaart 2013/2014
De update van de Benelux kost € 39,- en is beschikbaar voor geregistreerde gebruikers.
De update van de Benelux en DACH kost € 49,- eveneens voor geregistreerde gebruikers; ook als u nu nog niet in bezit van DACH bent.
Update hier beschikbaar.

Een kleine test met de OnRoute kaart. Route lijkt mooi en goed. En zo min mogelijk instellingen gebruikt.
Route naar track om zo een originele te hebben.
En dan in City Navigator in mijn zumo660 activiteit herberekenen. Ik kom met deze route qua routeaanwijzingen op 250, wat wel zo'n beetje de max is voor mijn zumo660.

Afbeelding

Op totaal 5 plaatsen bestaan er geen wegen in City Navigator, zie de waypoints. Controle in Google Earth bevestigd dat in ieder geval 2 van de 5 niet echt aan te raden zijn op de motor. Hoeveel procent van deze route illegaal is (anlage frei enzo) is niet echt in te schatten.
Afbeelding

Controle in Google Maps via Tyre/ITNconverter laat bij een aantal van de vijf door mij gevonden routepunten nog wel wegen zien, maar toont ergens anders weer enkele knelpunten.

Hier is de route om zelf te proberen
Laatst gewijzigd door Marco op 24 feb 2013 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 23 feb 2013 23:55

Ik heb de route eens op de Topo Dld 2012 gelegd, en heb nog een aantal punten gevonden:
N49.67939 E6.74136
N49.80945 E7.23978
N49.67054 E6.90326
N49.67821 E6.50422
N49.69311 E6.50056

De eerste staat weliswaar op de CN-kaart als weg aangegeven, maar ik geloof dat het toch niet echt een doorgaande weg is. De andere vier zijn op de topo als Wirtschaftsweg aangeduid; meestal onverharde wegen alleen voor bestemmingsverkeer.

Verder valt op dat (er vanuitgaande dat de topo nauwkeurig is aangezien deze op overheidsgegevens gebaseerd is) de wegen in de OnRoute-kaart nogal eens een metertje of 20 (of meer) verkeerd liggen. Dit kan o.a. het effect veroorzaken dat het toestel denkt verkeerd te rijden bij haarspeldbochten:
Afbeelding
(route gemaakt op OR; kaart topo Dld)
Afbeelding
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 24 feb 2013 10:49

Dat zijn dan 10 tot 11 bevindingen op 1 route van 245km.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Mboelis
Trainer
Contacteer:

Berichtdoor Mboelis » 24 feb 2013 12:59

Ik denk dat wanneer we ervoor gaan zitten we zeker nog een paar honderd fouten gaan vinden. De kaart is hoogst waarschijnlijk van achter een bureau ontwikkeld, vervolgens zijn wij van achter een bureau allerlei problemen aan het vinden. Dat gaat je dus gegarandeerd lukken. Zolang de kaartenmaker Atlas niet alle wegen heeft nagereden, of alle fouten worden gemeld door gebruikers en Atlas de fouten er dus niet uit heeft gehaald, kopieert Waypoint vrolijk alle fouten mee. Een eerlijk gezegd heb ik weinig hoop dat het zal gaan verbeteren zolang de kaartenmakers hun pijlen richten op het oost Europa om daar alles in kaart te brengen.
Ik zie de kaart als een hulpmiddel en gebruik daarnaast mijn gezonde verstand. Ik kan namelijk zelf besluiten om wel of niet via een onverharde weg een donker bos in te rijden. Ik heb dat vaak wel gedaan bij mooi weer en de herinneringen daaraan zijn me het beste bij gebleven. Ik heb ook wel eens moeten omkeren omdat de stenen op de weg en de gaten in de weg zodanig groot waren dat verder rijden onverantwoord was.

Verder ben ik zelf van mening dat wanneer je met een groep motorrijders een route gaat rijden en alle risico's wilt uitsluiten je beter thuis naast de kachel kunt blijven zitten. Zelf een route voorrijden en foutloos maken vrijwaart je niet van enige risico's. Alle ongevallen en schade die ik tot nu toe in groepen heb meegemaakt met rijden in het buitenland werden niet veroorzaakt door op de bonnefooi rijden met een kaart met fouten. Het grootste gevaar is de overschatting van de bestuurder bij keren op de weg of op een helling (zelfs op asfalt!), remmen op grind bij de uitrit van het hotel, de motor met topzware bagage om laten kegelen bij op- en afstappen of parkeren op de middenbok, een bocht verkeerd inschatten , te hoge snelheid, te weinig afstand en boven op elkaar kleunen, enz.

Misschien valt het in de praktijk reuze mee. Ik ga in juni weer met de Ariel naar Heimbach. Heen en terug op de Onroute Motorkaart. In Heimbach zal ik zeker weer een paar routes gaan uitzetten. Ik kan dan pas achteraf een mening geven over de kwaliteit. Een voordeel is dat de groep weet dat routes van mij altijd een verrassingselement hebben met wel of niet een stukje onverhard. Ik denk maar zo: in de jaren 1900-1959 dat de Ariel werd gebouwd waren de wegen zeker niet allemaal verhard, dus kunnen ze er wel tegen. Onze motor is geen mietje, ons lichaam is een mietje :D
Zumo 550 GTM12 60CSx CNEUNT 2009 TOPO-NL Onroute08/09, fietskaart NL, K1100LT SE
Veiligheidsschroefje voor Zumo bestellen? http://www.boelis.nl/index_bestanden/Se ... crewNL.htm
Afbeelding
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 24 feb 2013 16:05

Plannen op een City Navigator kaart levert ook wel eens problemen op, net zoals plannen op Google Maps met ITNconverter. Ieder moet het voor zichzelf weten, maar ik heb met de oude OnRoute kaart toch wel een aantal vervelende situaties gehad waarbij ik blij was dat het wegdek droog was en ik nog redelijk kon keren.

Daarbij was ik alleen en ik weet dat als de motor op me been valt, ik er mogelijk echt onder vast leg en niet in mij eentje overeind krijg.

De OnRoute 2013/2014 versie geeft mij achter me bureau met controle via Google Earth (wat ook wel eens achterloopt) nu niet het vertrouwen dat de kaart echt verbeterd is t.o.v. de vorige versie en ik ben niet overtuigd dat de upgrade de prijs waard is.

Ieder moet het voor zichzelf weten en proberen, maar ik weet dat ik zeker met de oude kaart niet de enige was/ben met deze stuur maar het bos in problemen. Vooral op bonnefooi ritten.

Positief:
Als ik kijk met wat routes die ik probeer in Nederland, dan is het eigenlijk best goed, mooie weggetjes en niet tot nauwelijks wegen waar ik niet in kan/mag.
Groot verschil in Nederland is dat eigenlijk elke boeren weg en pad een openbare weg is en er vrijwel altijd gereden kan worden.

Ik zie in BaseCamp de beste resultaten met deze instellingen:
- Activiteit Auto of Motor (ik maak een eigen OnRoute Motor activiteit)
- Kortste tijd
- Niets vermijden, behalve onverhard (doet niet veel in de OMK).
- Langere en complexe routes door ook Tolwegen te vermijden.

Terwijl ik bezig ben met BaseCamp probeer ik ook te zoeken en vind ik opeens allemaal motorroutes :) Ja, dat zit niet in de OnRoute kaart, maar is dit: Veel blauwe wegen in City Navigator bij aangesloten zumo
Laatst gewijzigd door Marco op 24 feb 2013 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 24 feb 2013 17:47

Ook nog even in de zumo660 de route gemaakt:

Afbeelding

Hier is de originele in de zumo660 gemaakte route

Geel is in de zumo gemaakt. In het midden wel een iets andere route, maar grotendeels hetzelfde, met dezelfde knelpunten.
Marco.

.
Mboelis
Trainer
Contacteer:

Berichtdoor Mboelis » 24 feb 2013 18:39

Marco schreef:Daarbij was ik alleen en ik weet dat als de motor op me been valt, ik er mogelijk echt onder vast leg en niet in mij eentje overeind krijg
Met die gedachte ben ik dus nooit alleen een onbegaanbaar pad ingestoven. Ik deed het altijd met z'n tweeën en dan ook nog de voorste 100 m vooruit. Met portoverkeer hielden we elkaar op de hoogte. Als de voorste vastliep kon ik na parkeren van de motor de voorste helpen om los te komen of bij omkeren.
Of een GPS kaart de investering waard is, is altijd de vraag. Zelfs papieren kaarten laten wel eens te wensen over. Misschien kijken wij er veel te kritisch naar en zal de "mindere GPS beoefenaar" het veel positiever ervaren. Een keer een blokkie om plannen als je de weg niet in kunt is ook een optie. Ik ben in Duitsland met twee anderen op de CN kaart in 2007 ooit op een voor motoren doodlopend MTB pad geëindigd. Ik had ook om kunnen keren, maar we vonden het eigenlijk wel spannend. Het liep allemaal goed af, maar niet vanzelf.
Of een topokaart van een dikke 100 euro, en zelfs de nieuwe Pro kaarten het in de praktijk eigenlijk wel zo goed doen na een forse investering is ook allemaal nog maar de vraag. Als je met je reisfiets met bepakking een onverhard pad opgaat loop je ook misschien vast.
Ik denk dat je zelfs kan stellen dan elke gemanipuleerde / specifieke doelgroep kaart t.o.v. de standaard City Navigator (en de Altlas variant van TomTom een te hoog verwachtingspatroon schept voor critici zoals ons.
Als ik dan toch het avontuur wil aangaan ga ik nog net zo lief op pad met een OSM kaart. Die is ook niet perfect, maar wel gratis. En het is mijn eigen verantwoording en mogeliheid daar zelf iets aan te doen door wegen toe te voegen of wijzigingen aan te brengen.
Ik rijd bij mij in de buurt om de kerk in rondjes van 15 km op de fiets. In 80% van de route gaat het goed, de andere 20% is opletten geblazen. De Garmin fiets kaart 2011 of de OSM maken nauwelijks verschil uit, behalve dat ze het beide net ff anders doen met de instellingen.
Zumo 550 GTM12 60CSx CNEUNT 2009 TOPO-NL Onroute08/09, fietskaart NL, K1100LT SE

Veiligheidsschroefje voor Zumo bestellen? http://www.boelis.nl/index_bestanden/Se ... crewNL.htm

Afbeelding
Jeroen d.

Berichtdoor Jeroen d. » 06 mar 2013 17:07

Ik heb een en ander voorgelegd aan de "kaartenmakers":

1) Geografische punten

Ik heb de volgende geografische punten- afkomstig uit het forum http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=852 gecontroleerd:

N49.67939 E6.74136
- Deze weg behoort niet tot het motornetwerk 2.10.
- Zowel in de motorplanner 1.04 als in de 2.10 aanwezig in de TomTom-data
- In Google Maps zit daar geen weg

N49.80945 E7.23978
N49.67054 E6.90326
N49.67821 E6.50422
N49.69311 E6.50056
- Behoort tot het netwerk in zowel 1.04 en 2.10
- Ook op Google maps zit daar een weg

Conclusie:

In ALLE gevallen heb ik geen enkel (ingevuld) TomTom-attribuut die me op die plaatsen kan vertellen dat het verboden is om daar te rijden met de motor.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 06 mar 2013 17:48

Dus, wat is de conclusie? Want je noemt alleen door JaVaWa aangegeven punten.

Dat de Teleatlas broninformatie van de Route kaart niet goed is? of?
Laatst gewijzigd door Marco op 07 mar 2013 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco.

.
Jeroen d.

Berichtdoor Jeroen d. » 07 mar 2013 10:17

Ik heb het antwoord gepost dat ik via mail heb gehad.
Ik zie nu dat jou punten niet bekeken zijn, alleen die van JaVaWa.
Ga even vragen of ze jou route ook even willen checken.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 apr 2013 18:13

Nog iets gevonden?
Marco.

.
Jeroen d.

Berichtdoor Jeroen d. » 13 apr 2013 08:18

Sorry is een beetje ondergesneeuwd. Zie hieronder het antwoord van de maker. Je leest versie 2.11, we zijn ook bezig met een POI update, die zal binnenkort online komen. Dus daar is de route ook op getest.

Ik heb de route "Bastenaken tot Bad Kreuznach" bekeken en de Waypoints afgegaan:

coordinaat 001 : N49.70887 E6.45569 (lu2)
- 1.4 straat aanwezig
- 2.11 straat als netwerk
- ook in GoogleMaps routeerbaar

coordinaat 002 : N49.68853 E6.49753 (de6101)
- 1.4 en 2.11 als netwerk
- ook in googleMaps routeerbaar

coordinaat 003 of "Bastenaken tot Bad Kreuznach" : N49.65284 E7.02079 (de6101)
- in googleMaps niet routeerbaar => geen attribuut in TomTom die me zegt dat dit geen goede straat zou zijn. Volgens TomTom verhard.

coordinaat 007 : N49.74849 E7.17590 (de6106)
- in googleMaps routeerbaar

coordinaat "Bastenaken tot Bad Kreuznach1" : N49.74163 E7.16780 (de6106)

coordinaat "Bastenaken tot Bad Kreuznach2" : N49.66049 E6.90284 (de6101)

coordinaat "Bastenaken tot Bad Kreuznach3" : N49.68115 E6.70847 (de6101)
- heeft zelfs een straatnaam (K53)
- in googleMaps niet routeerbaar => geen attribuut in TomTom die me zegt dat dit geen goede straat zou zijn. Volgens TomTom verhard.

coordinaat "Bastenaken tot Bad Kreuznach4" : N49.66637 E6.52379 (de6101)
- lijkt het ergste geval afgaande van de satelietbeelden.

Ik pas - waar nodig - het netwerk aan.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 13 apr 2013 11:37

Waarvoor dank. Van 3 van de 5 punten is er duidelijk een afwijking. Van de 2 dien wel goed gaan (ik kijk alleen naar de 5 gemarkeerde waypoints uit de route) heb ik toch mijn twijfels.

Neem ik OSM erbij, dan zie ik dat de wegen die in google maps routeerbaar zijn, er ook in staan, maar in de beschrijving van de weg is het alleen een track.

Via ITN Converter kun je wel heel snel online kaarten wisselen en vergelijken trouwens.

1 van de twijfelpunten is N49.664326 E6.902630 en dat ziet er in Google Sat view goed uit, maar precies op dit punt, staat er een hek of is het een spandoek?
Marco.

.
Jeroen d.

Berichtdoor Jeroen d. » 13 apr 2013 11:49

Dit blijft een lastig verhaal, er wordt uitgegaan van de Tele-atlas data. Het is ondoenlijk om bij het maken van een kaart zowel OSM, als NavTeq, als TeleAtlas, als Google, als ... noem ieder kaartenbakker maar op, te gaan raadplegen.
Uiteraard bij één enkele route of vakantietrip is het voor jezelf natuurlijk wel te doen.

Moeten we hier de conclusie uit trekken dat de Tele-Atlas data in het "binnendoor" gebied wat minder accuraat is dan bijvoorbeeld NavTeq of Google? (afgaande op deze specifieke route)
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 13 apr 2013 12:21

Dat lijkt er wel op inderdaad. Of onnauwkeuriger in tagging. Wel voor wandel/fiets en/of lokaal verkeer, maar niet als doorgaande route.
Marco.

.

Terug naar “OnRoute Kaarten en PC Programma”