Conversie Mapsource naar Onroute en algemene Handleiding

FAQ's for ANWB/Promotor/Waypoint OnRoute Wandel, Fiets, Motorkaarten en het OnRoute 2007/2008 of 2008/2009 route maak programma
Marco
Moderator
Contacteer:

Conversie Mapsource naar Onroute en algemene Handleiding

Berichtdoor Marco » 12 mei 2008 21:56

Handleiding

:arrow: Klik voor de Handleiding in Word.
:arrow: Klik voor de Handleiding in Adobe PDF.

Bijgewerkt 05-02-2007 versie 1.4

Scheurneus schreef:Import vanuit Mapsource is mogelijk.

In Mapsource opslaan als GPX bestand

Converteren met GPSBabelWrapper van GPX naar BCR formaat (Motorrad RoutenPlanner).

Alleen de route converteren.

Dit bestand in de C:\Program Files\...\prog.mov\routes directory zetten

en dan in OnRoute laden. Zo werkt het in de Motorrad Tourer ook.

GPSBabelWrapper converteert ook mapsource glb en mpx bestanden, maar ik heb gemerkt dat resultaaten vaak het beste zijn via het GPX formaat.

p.s. met deze tool kun je ook tracks naar routes converteren.

Geweldig!! Het programma GPSBabelWrapper werkt. Je moet eerst quakemap.exe en daarna gpsbabelwrapper.exe installeren.
Het beste resultaat met converteren wordt als volgt bereikt:
  1. De naam van de route in Mapsource zie je ook in Onroute. Wijzig dit als dat nodig is. (dit is niet de bestandsnaam!)
  2. Het Mapsource GDB-bestand opslaan als een GPX-bestand. (De bestandsnaam heeft geen invloed op de naam van de route).
  3. Start gpsbabelwrapper.exe. Je start in tab Action.
    Afbeelding
  4. Input: selecteer het Mapsource GPX-bestand om te converteren.
  5. Input: selecteer het GPX-Format.
  6. Input: zet een vinkje bij “routes”.
  7. Output: Geef een bestandsnaam in map C:\Program Files\Promotor Onroute 2007 2008\prog.mov\routes\NL en geef met een punt en BCR.
  8. Output: selecteer het BCR-Format voor het nieuwe bestand.
  9. Klik op knop “Run”.
  10. Result: OK: command succeeded.
Tip: Als je een “Z” voor je bestandsnaam zet kan je altijd je eigen gemaakte routes in de Verkenner snel terugvinden als je sorteert op bestandsnaam.

Onroute
  • Start Onroute.
  • Ga naar Ritten.
  • Selecteer de rit met de naam van punt 1.
  • Rit overnemen
  • Voeg een begin en eindpunt toe.
  • Route berekenen
Mijn eerste bevindingen van een geconverteerde Mapsource route in Onroute is dat Onroute soms de route anders bepaalt. Enig schuifwerk met tussenpunten is dus soms noodzakelijk. Dat ligt puur aan de manier waarop ikzelf de route in Mapsource heb gemaakt. Onroute gaat er verder prima mee om. Wat experimenteren met de instellingen om de oorspronkelijke route te krijgen kan noodzakelijk zijn.

Resultaat van een Mapsource GDB-bestand converteren: vanaf het startpunt worden om (tot nu toe) onverklaarbare redenen 99 tussenpunten geplaatst tot ergens in de route. De rest van de route kan je dan niet berekenen want verder gaat de route niet. Er worden wel meer punten geconverteerd, maar Onroute kan maximaal 99 tussenpunten tonen. Met een gpx bestand gaat het dus wel goed:!:. Dan worden alle viapunten keurig getoond als tussenpunten.

Ik zou zeggen tegen eenieder die een importfunctie in Onroute wil hebben: Ga eens een tijdje met dit programma spelen en geef dan een oordeel over je bevindingen. Wees eerlijk en bedenk dat wat je erin stop vanuit Mapsource door jezelf is gemaakt.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Marco
Moderator
Contacteer:

Als aanvulling:

Je kunt je eigen folder maken en zo je eigen routes weer onderverdelen:

Maak een folder aan via de Verkenner/Explorer in de OnRoute routes folder of directory en plaats daarin je geconverteerde routes:

Afbeelding

En dan in OnRoute (plaatje is van duitse collega) verversen van beeld en de folder wordt zichtbaar

Afbeelding

Voor verder gebruik, folder in folder kan ook, dus een nog fijnere verdeling van je informatie.

Voor geavanceerde gebruikers:

De routes staan in je programma directories en dat vind ik niet altijd even logische, vooral vanuit backup oogpunt gekeken, gebruikersdata plaatsen binnen een programma directorie is niet slim.

Maar de hele routes directorie is gewoon te verplaatsen naar een andere locatie met de Verkenner. Dan instellen waar de routes staan, niet de andere locatie in via Bestand algemene instellingen, want dan kan OnRoute alle data niet meer vinden.

In het bonvenstaande scherm gewoon op de folder naam klikken en er verschijnt een venster om een andere locatie te kiezen.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

ehazelho schreef:Ter aanvulling op het prima geschreven document van mboelis:

Het is ook mogelijk (en vaak handiger), om routes direct van Mapsource naar Onroute om te zetten zonder ze eerst naar gpx te converteren. Met deze commando regel kun je dit rechtstreeks doen:

gpsbabel.exe -r -i gdb -f %1%.gdb -o bcr -F %2%.bcr

"%1%" is het om te zetten Mapsource routebestand
"%2%" is de naam van de OnRoute route

gpsbabel.exe staat in c:\program files\vitalbytes\gpsbabelwrapper\gpsbabel

Nog makkelijker is om een Command file (plat tekst bestand, maken met Notepad of Kladklok) te maken en die op je desktop te plaatsen. Dan hoef je het bestand alleen maar ff naar het icoon op de desktop te slepen en de conversie vind plaats.

Command file (Mapsource_to_Onroute.cmd)
@echo off
"c:\program files\vitalbytes\gpsbabelwrapper\gpsbabel\gpsbabel.exe" -r -i gpx -f %1 -o bcr -F %1.bcr

Succes.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 mei 2008 21:59

ehazelho schreef:Ter aanvulling op het prima geschreven document van mboelis:

Het is ook mogelijk (en vaak handiger), om routes direct van Mapsource naar Onroute om te zetten zonder ze eerst naar gpx te converteren. Met deze commando regel kun je dit rechtstreeks doen:

gpsbabel.exe -r -i gdb -f %1%.gdb -o bcr -F %2%.bcr

"%1%" is het om te zetten Mapsource routebestand
"%2%" is de naam van de OnRoute route

gpsbabel.exe staat in c:\program files\vitalbytes\gpsbabelwrapper\gpsbabel

Wat je hier doet klopt niet met de originele handleiding, we hebben geconstateerd dat directe conversie vanuit een Garmin GDB naar een OnRoute BCR slechter resultaten oplevert dan de conversie via het GPX formaat.

Ik zou dit van de command line maken:

gpsbabel.exe -r -i gpx -f "%1%.gpx" -o bcr -F "%1%.bcr"

Dan is het GPX naar BCR en ondersteuning het lange namen (met spaties erin).
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 mei 2008 21:59

Pernette schreef:Hallo,

ik heb flink gezocht, maar niet gevonden en dit draadje komt het dichtst in de buurt....

Ik heb hier een enorm uitgebreide handleiding gevonden voor het exporteren van routes in Mapsource naar Onroute. En ik vond ergens ook nog een stukje over hoe het andersom moet, maar daarvoor heb je een geïnstalleerde versie van mapsource nodig op je pc. En die heb ik niet.

Ik heb een route in Onroute gemaakt en die wil ik delen met iemand anders, die een Garmin gps apparaat heeft. Die persoon heeft ook mapsource en ik dacht dat de route wel uitwisselbaar zou zijn via het gpx-formaat.

Maar in Onroute kun je volgens mij alleen naar gpx exporteren nadat je de route hebt berekend en dan krijg je alle viapunten (de punten waar je een aanwijzing krijgt in je route bedoel ik) er ook meteen bij. Ik had in Onroute ongeveer 30 punten aangeklikt voor mijn route en uiteindelijk staan er bijna 10 x zoveel in de gpx file.

Na herberekenen komt Mapsource met een route die niet klopt. Doe ik iets fout? Kunnen mijn routepunten misschien toch wel worden geëxporteerd (dus alleen die 30 stuks) naar een gpx file? Want dan zou je in mapsource met de juiste instellingen toch ongeveer dezelfde route eruit moeten krijgen, toch?

Groetjes,
Pernette

Bijna,

In Onroute (met sp1) gan je naar je route beschrijving. Dan kun je selecteren alleen belangrijke punten, route en gedetailieerde beschrijving (type uitvoering van roadbook dus).

Kies eerst gewoon de route en exporteer die naar een Naam-route.gpx deze kan door Mapsource gelezen worden en is de goede route, na herberekening in Mapsource kan deze wel in Mapsource afwijken.

Dan de 2de export!! Selecteer nu gedetailieerde route en exporteer die naar Naam-track.gpx Ook in te lezen in Mapsource als track en is een excte kopie van de OnRoute route.

De truuk is nu om ze beide in Mapsource te laden (copy past tussen 2 mapsource schermen), de route te herberekenen en daarna aanpassen, zodat de route op het scherm gelijk loopt met de track.

Voila, succes.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 12 mei 2008 22:00

mboelis schreef:Heel goed Scheurneus. Deze optie heb ik nog nooit geprobeerd, maar hij lag voor de hand.
Om bij Routebeschrijving te kiezen voor "alleen routepunten" is idd beter dan de optie "belangrijke wegpunten", want dan krijg je wel heel veel viapunten in de gpx-route. Met behulp van de track is het heel gemakkelijk om de route gelijk aan de track te laten lopen (de export van de track is nog steeds de beste verbetering die voor SP1 ontwikkeld is :D )
als voorbeeld mijn pontentocht. De verschillen:

Export als "alleen routepunten" als GPX geeft 38 viapunten (net als Onroute).
Export als "belangrijke wegpunten" als GPX geeft 401 viapunten (daar wordt je niet vrolijk van onderweg :cry: )
Export als "belangrijke wegpunten" naar Mapsource geeft 83 viapunten

Eigenlijk kan je nog beter te weinig dan te veel viapunten hebben als je toch moet corrigeren, want het gaat sneller om er een viapunt bij te maken dan een verkeerd geplaaste te verleggen.
Marco.

.

Terug naar “OnRoute Kaarten en PC Programma”