Freeware om tracks in GPX-bestanden te managen

FAQ's for ANWB/Promotor/Waypoint OnRoute Wandel, Fiets, Motorkaarten en het OnRoute 2007/2008 of 2008/2009 route maak programma
Wanderlust

Freeware om tracks in GPX-bestanden te managen

Berichtdoor Wanderlust » 25 feb 2019 18:39

Ik maak regelmatig netwerken van wandel- en fietsroutes, die dan in één GPX-bestand bijeen zitten. Nu ben ik zoek naar een programma waarmee je:
- verschillende tracks tegelijk kan deleten of verplaatsen naar een ander GPX-bestand;
- de eigenschappen van verschillende tracks tegelijk kan veranderen (bv. een andere kleur geven);
- de tracks alfabetisch kan sorteren.

Alle voor de hand liggende software heb ik al geprobeerd, maar tot nu toe enkel dit gevonden:
- met Viking kan je de waypoints alfabetisch sorteren én bewaren, maar de tracks blijven niet gesorteerd als je het bestand exporteert;
- met Google Earth kan je zowel tracks als waypoints alfabetisch sorteren, maar dan moet je je GPX eerst converteren naar KML en daarna weer naar GPX; bijkomend probleem: bij het opslaan gaat de kleur van alle tracks verloren;
- met EasyGPS kan je op een vrij vlotte manier alle tracks selecteren (op de kaart) en dan een andere kleur geven, maar enkel alle tracks, niet een aantal zelfgekozen tracks.

Mijn vraag dus: kent iemand een programma dat de drie functies bovenaan kan vervullen? En waar kunnen we dat wondermiddel downloaden?

Mijn warme dank voor elke nuttige tip!
Wolf

Berichtdoor Wolf » 26 feb 2019 11:36

dit blijf ik volgen want ik snap je probleem niet zo goed.
omdat niemand al reageerde:
met het stokoude mapsource kan ik alleen niet: eigenschappen van meerdere tracks (in dezelfde GPX) in 1 actie veranderen.
Laatst gewijzigd door Wolf op 26 feb 2019 23:15, 2 keer totaal gewijzigd.
smartphone/tablet met Osmand en Google maps
Nuvi 765T (wordt nog weinig gebruikt)
Etrex Legend HCx
Wanderlust

Berichtdoor Wanderlust » 26 feb 2019 23:14

Wel, ik wil in een GPX-bestand :
- verschillende tracks tegelijk kunnen selecteren om ze te kunnen deleten of verplaatsen naar een ander GPX-bestand;
- de eigenschappen van verschillende tracks tegelijk kunnen veranderen (bv. een andere kleur geven);
- de tracks alfabetisch kunnen sorteren.

Tot nu heb ik geen software gevonden die dat kan. Mijn vraag is: kent iemand een programma die dit kan?

Is dit duidelijker?
Wolf

Berichtdoor Wolf » 26 feb 2019 23:18

ik had juist mijn inbreng aangepast.
Etrex Legend HCx
Polleke

Berichtdoor Polleke » 27 feb 2019 09:00

Je kan dat met Basecamp,
kun je mappen maken,alfabetisch of nummerriek ,in die mappen kan je ook nog eens alfabetisch of nummerriek sorteren
de tracks apart een kleur geven,
selecteren en delete apart of samen of enkel degene die je wil,verplaatsen samen of enkel die je wil,en eventueel ook nog bewerken
Polleke met Pan Europeaan +BMW 1150gs met zumo 550+Zumo 390+Tripy I+TRIPY II+routerol
Wanderlust

Berichtdoor Wanderlust » 27 feb 2019 09:50

Merci Polleke.

Met Basecamp slaag ik er inderdaad in om twee functies te vervullen:
- de tracks sorteren
- tracks/waypoints selecteren en die selectie apart opslaan (zodat je ze dus kan overbrengen naar een ander GPX-bestand)

Ik vind wel niet de mogelijkheid om de eigenschappen (bv. de kleur) van een selectie van tracks tegelijk te veranderen. Weet jij waar dat staat?
Wolf

Berichtdoor Wolf » 27 feb 2019 12:07

Dus.. met Basecamp kun j hetzelfde als met Mapsource. :)
Polleke schreef ook: de tracks apart een kleur geven :?
Etrex Legend HCx
Polleke

Berichtdoor Polleke » 27 feb 2019 18:57

Je dubbel klikt op de track
Dan opent zich een scherm waar alle viapunten in staan
Daar rechts boven staat donkergrijs, klik daar op en dan zie je de kleuren die beschikbaar zijn ,klik op een kleur en de track heeft die kleur
Gaat enkel met 1 track tegelijk.

https://i.postimg.cc/65BFBpQ9/tracks-kleuren.jpg
Laatst gewijzigd door Polleke op 27 feb 2019 19:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Polleke met Pan Europeaan +BMW 1150gs met zumo 550+Zumo 390+Tripy I+TRIPY II+routerol
Polleke

Berichtdoor Polleke » 27 feb 2019 18:58

Wolf,met Basecamp kan je veel meer dan met Mapsource
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 27 feb 2019 20:36

MapSource en BaseCamp, maar ook LAND van TwoNav kunnen dit.
Voor sommige bewerkingen zoals tracks opschonen is RTWtool van JaVaWa voldoende.

Voordeel van BaseCamp dat je de tracks verdeelt over meerdere lijsten en lijstmappen, geen verwijderen, maar meer sorteren en filteren. Voordeel van MapSource is dat je meerdere vensters open kunt houden.

Op windows kun je tracks ook straffenloos tussen MapSource, BaseCamp en RTWtool knippen en plakken, dan hoeft het niet via bestanden (pas in laatste stap nodig).
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Wanderlust

Berichtdoor Wanderlust » 02 mar 2019 12:08

Marco schreef:Voor sommige bewerkingen zoals tracks opschonen is RTWtool van JaVaWa voldoende.

Dat ziet er een heel gebruiksvriendelijk programmaatje uit, Marco. Maar ik vind nergens een mogelijk om 'op te slaan'. Meer nog, als ik de kleur van de tracks verander en ik gebruik dan de functie 'converteren', blijft er van die kleuren niks over.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 02 mar 2019 17:43

Bij mij werkt het prima. Dit doe het volgende:

Open of knip en plak een lijst met tracks in RTWtool
Selecteer 1 of meerdere tracks en verander de kleuren.
Kies voor: Uitvoeren naar: Garmin-bestand (.gpx/.gdb)
Routes: overslaan
Tracks: uitvoeren als: Tracks en geen bewerking
Waypoints: overslaan
Converteren en bestand opslaan.

Als ik dan dit bestand open met bv MapSource (of opnieuw met RTWtool) dan staan de gekozen kleuren er gewoon in.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Wanderlust

Berichtdoor Wanderlust » 10 mar 2019 14:47

Ondertussen werk ik met een combinatie van GPX Editor, Basecamp, EasyGPS en GPS Visualizer. Die combinatie laat me toe alle bewerkingen uit te voeren die ik wil, maar het is complex en soms steek je er veel tijd in om alles te krijgen zoals je het wilt. Ik ga dus jouw adviezen over RTWtool nog eens uitproberen, Marco, zien of dat vlotter werkt. Bedankt alvast om je expertise te delen!
Wanderlust

Berichtdoor Wanderlust » 25 mei 2019 10:45

Wanderlust schreef:Ondertussen werk ik met een combinatie van GPX Editor, Basecamp, EasyGPS en GPS Visualizer. Die combinatie laat me toe alle bewerkingen uit te voeren die ik wil, maar het is complex en soms steek je er veel tijd in om alles te krijgen zoals je het wilt. Ik ga dus jouw adviezen over RTWtool nog eens uitproberen, Marco, zien of dat vlotter werkt. Bedankt alvast om je expertise te delen!

De laatste versie van Viking (1.7) sorteert nu zowel de waypoints als de tracks alfabetisch. Handig!
Heeft maar één nadeel: de kleuren die je aan je tracks gegeven hebt (bv. om een onderscheid te maken) verdwijnen allemaal nadat je vanuit Viking weer naar GPX exporteert.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 25 mei 2019 11:56

Ah, ok, deze viking: https://sourceforge.net/p/viking/wikiallura/Main_Page/

Maar goed, alles wat jij met Viking doet, kan ik ook met BaseCamp en dan word de kleur wel onthouden :) En ik denk dat ik ook nog veel met RTWtool kan ;)
Marco.

.

Terug naar “OnRoute Kaarten en PC Programma”