GPS wordt niet herkend door computer

FAQ's voor Garmin BaseCamp onder Windows en/of Mac en Garmin MapSource (en nRoute).

Marco
Moderator
Contacteer:

GPS wordt niet herkend door computer

Berichtdoor Marco » 19 jul 2012 10:01

Er zijn diverse oorzaken waarom onze GPS niet word herkent door programma's zoals MapSource, Training Center, BaseCamp voor Windows of BaseCamp voor Mac.

Hier onder een kort overzicht van de mogelijke oorzaken en oplossingen.

Mogelijke oorzaken:
  1. Verkeerde of kapotte USB kabel.
  2. USB poort op de computer werkt niet (goed).
  3. GPS aangesloten op een USB 3.0 poort.
  4. GPS heeft geen USB, maar is nog serieel.
  5. Werkt niet in MapSource, maar wel in BaseCamp.
  6. Het is een zumo 340 350 of 390

Oplossingen:
  1. Verkeerde of kapotte USB kabel:
    • Bij sommige toestellen zoals een zumo 660 kan een niet originele kabel worden gebruikt en dan gaat het niet goed (zie laatste bullet). Gebruik de originele kabel met het woord Garmin op de USB stekker
    • Probeer het met een andere USB
    • Let op, er zij USB kabels die die niet 100% voeding en data USB zijn, maar alleen data of alleen voeding. Dit kan ervoor zorgen dat de GPS niet goed word herkend!.
  2. USB poort op de computer werkt niet (goed):
    • Probeer een andere USB poort.
    • Sluit direct aan op de computer en niet via een USB-hub, zeker oudere hubs kunnen problemen geven (ook qua snelheid (traag)).
    • Moderne GPSsen komen in een stand te staan die heel veel lijkt op een USB-stick, voor deze GPS toestellen zijn geen drivers nodig.
    • Ouder GPS toestellen zoals de 60Csx en eTrex Legend/Vista, 276c, 278 en Streetpilot modellen hebben onder Windows een driver nodig. De laatste versie van de drivers kan hier worden gevonden op de Garmin website. Installeer deze drivers, zeker voor Windows 7 64bits
    • Op een Mac zijn nooit Garmin USB drivers nodig.
  3. GPS aangesloten op een USB 3.0 poort:
    • Oudere GPS toestellen werken volgens de USB 1.1 standaard, nieuwere Garmin GPS toestellen volgens USB 2.0 standaard.
    • USB 3.0 ondersteund geen USB 1.1 apparaten, maar wel USB 2.0 apparaten. Hier zit dan ook de bron van het probleem.
    • Oplossing is het gebruiken van een USB 2.0 hub als intermediair.
    • Een USB 2.0 hub met eigen voeding is aan te raden, de voeding van de GPS word dan niet uit de laptop gehaald, maar door de hub geleverd. Sommige toestellen zoals de 276c, 278, Edge 705 (alle met een Li-Ion accu) worden via USB geladen. Toestellen met AA accu's of AA batterijen worden nooit geladen via USB, maar als deze worden aangesloten zonder de accu's, dan werkt het toestel wel op stroom uit uw laptop.
  4. GPS heeft geen USB, maar is nog serieel:
    • Dit is bij hele oude modellen het geval, waarbij het probleem optreed dat de nieuwe PC geen seriële poort meer heeft.
    • Waarschuwing, Garmin BaseCamp voor Windows en Mac ondersteunden geen seriële toestellen!
    • Ook op een Mac en onder Windows 7 kan deze nog steeds gebruikt worden door het gebruiken van een goede USB naar Serieel convertor.
    • Ik gebruik zelf deze; de Keyspan USA-19HS werkt onder Windows 7, Mac OS X en Linux
    • Installeer de laatste versie van de Garmin drivers die hier worden gevonden op de Garmin website. Installeer deze drivers, zeker voor Windows 7 64bits, klinkt gek, USB drivers voor een serieel toestel, ja, maar er zitten ook toestel drivers in. Op een Mac zijn nooit drivers nodig.
    • Stel in de Keyspan software de seriële poort in op COM1 of COM2 dat werkt het beste met de meeste software.
    • Testen met MapSource onder Windows. Gebruik het programma LoadMyTracks op de Mac om seriële GPS toestellen te lezen en te laden.
  5. Werkt niet in MapSource, maar wel in BaseCamp:
    • U heeft waarschijnlijk een vrij nieuwe GPS van het model nuvi 3xxx of een zumo 340/350 model.
    • Bij deze nieuwe modellen is de manier waarop een toestel zich gedraagt naar PC's veranderd. We noemen dit de MTP stand, terwijl de overige toestellen (behalve de "hele oude") in een soort USB-stick stand worden gekoppeld.
    • In deze MTP stand kan BaseCamp uw toestel wel lezen en beschrijven, maar heeft MapSource hier problemen mee.
    • Oplossing is door de GPS in USB-stick stand te zetten i.p.v. MTP stand.
    • In het hoofdscherm Volume openen. Dit is het hoofdvolume. Nu rechtsboven ongeveer 8 seconde het scherm ingedrukt houden.
    • Nu naar beneden bladeren naar de Device Storage settings. In dit menu kiezen voor Mass Storage en niet voor MTP.
    • Vanaf nu word uw toestel wel door MapSource herkend.
  6. Het is een zumo 340 350 of 390:
    • Wis je reisgeschiedenis en schakel deze uit.
    • Of bekijk deze video om te zien hoe je de zumo kan "forceren" om beter te verbinden met behoud van je reisgeschiedenis.

gps probleem mapsource
zumo niet te vinden door mapsource
zumo niet te vinden door basecamp
zumo niet zichtbaar in basecamp
edge niet zichtbaar in training center
edge word niet herkend door garmin connect
garmin niet herkend door garmin connect
webupdater faalt op een mac
geko serieel windows en mac
zumo 340 verbind niet met computer
zumo 350 verbind niet met computer
zumo 390 verbind niet met computer
Laatst gewijzigd door Marco op 13 jun 2014 17:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Dido

Berichtdoor Dido » 30 jun 2013 21:21

Hallo Marco.
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb je suggesties gevolgd maar helaas het veranderd niet.
Op het moment dat ik hem aansluit op de computer, dan start het apparaat op en zie ik dat hij waypoints, sporen en route's inlaad, en vervolgens gewoon op de kaart komt.
Het komt ook voor dat ik het bericht krijg, alle waypoints en tripgegevens worden opgeslagen en loopt dan naar 4% en verdwijnt dan en het apparaat staat uit, of de display is leeg.
Mpanadera

Berichtdoor Mpanadera » 17 okt 2016 17:06

Van de ene op de andere dag ziet mijn PC zowel mijn Zumo als mijn Nuvi niet meer. Het vreemde is dat het scherm van zowel de Zumo als de Nuvi aangeeft dat er verbinding is met de computer. Bij de Zumo wordt zelfs het SD kaartje dat in de Zumo zit wel in de Windows verkenner aangegeven maar de Zumo zelf niet. Basecamp, Garmin Express en programma's van JaVaWa zien ook de apparaten niet. Ik heb al van alles geprobeerd zoals alle usb verwijderd, nieuw Garmin Express geïnstalleerd, reisgeschiewdenis verwijderd maar niets werkt. Zumo op andere computer aangesloten met dezelfde kabel geen probleem. Ook met de Nuvi dan geen probleem, dus moet aan Windows liggen. Diverse usb poorten van de computer geprobeerd maar dat leverde ook niet op. Ik heb Windows 10 Pro versie 1607. Wie kan me helpen????
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 17 okt 2016 20:10

Windows, vrijwel zeker, in het slechtste geval is USB hardware in computer overleden, maar als een gewone USB stick het nog wel doet, dan is het dat zeker niet.

Probeer eens de USB device lijst op te schonen: https://www.symantec.com/connect/downlo ... ce-cleanup
Beste is na gebruik een herstart van Windows.

En mogelijk vooraf nog via Computer Management - Opslag beheer om te controleren of ze hier wel worden getoond en schijfletters krijgen.

We kunnen dit ook op afstand voor u doen, via onze GPS Helpdesk kunt u een afspraak plannen.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Mpanadera

Berichtdoor Mpanadera » 18 okt 2016 14:03

Bovenstaande uitgevoerd maar helaas. Het mag niet baten. Ik heb de SD kaart uit de Zumo gehaald en opnieuw aangesloten. Wederom geeft de Zumo na enige tijd aan dat er verbinding is met de computer middels het bekende schermpje. Echter noch in de verkenner, noch in Garmin Express noch middels JaVaWa device manager is de Zumo te vinden. Ook bij schijfbeheer wordt de Zumo niet aangegeven. In het apparaatbeheer van Windows 10 staat bij de schijfstations wel: Garmin SD Card USB Device en Garmin System USB Device. Kan het zijn dat Windows 10 een Fat32 schijf geen stationstoewijzing meer geeft? In het schijfbeheer wordt de Zumo naar mijn mening wel gezien als schijf 8 maar als niet toegewezen.
DE apparaatstatus geeft aan: Dit apparaat werkt correct. Apparaatbeschrijving: System Reflection Flash Boot, Volumes Schijf:8 Type:Standaard, Status Online, Partitieschijf MBR capaciteit 7317MB, Gereserveerde ruimte 0MB.
Stuurprogramma: Leverancier Challenger Backup Solution LLC
Datum 11-8-2013
Versie 2.3.72.0
Digitaal ondertekend door Microsoft Windows Harware Compatiliby Publisher.
Hoe verder????????? GEVONDEN en OPGELOST!!!!!

Het probleem zat hem in het stuurprogramma dat door windows gekozen was. Na het aansluiten van de Zumo naar Apparaatbeheer. Garmin System USB Devive aangeklikt. Naar Stuurprograma vervolgens naar Stuurprogramma bijwerken, daarna NIET automatisch naar bijgewerkte stuurprogramma's zoeken maar klikken op Op mijn computer......... Vervolgens naar Ik wil kiezen uit lijst..... en vervolgens op schijfstation geklikt en toen was ie er opeens. Let wel e.e.a. met de Garmin aan de computer gekoppeld.
e.e.a. geldde eveneens voor de SD kaart. Ook hier het stuurprogramma moeten wijzigen.

Groetend
Math
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 18 okt 2016 19:34

Fijn dat het is opgelost.

Heb je een product van dit bedrijf op je computer in gebruik? http://www.system-reflection.com/en-us/# Hier komt die driver namelijk vandaan.
Marco.

.
Mpanadera

Berichtdoor Mpanadera » 19 okt 2016 11:09

Niet dat ik weet. Ik gebruik wel Acronis als backup programma en welliucht hebben die iets met elkaar te maken. Ik zie in ieder geval wel een relatie tussen die twee op de website.
Overigens toen ik de Nuvi op de computer aansloot kreeg ik hetzelfde euvel. Op dezelfde maniet opgelost en alles werkt nu. In ieder geval bedankt voor het meedenken en je snelle reactie.
Grts
Math :-D

Terug naar “Garmin BaseCamp (en MapSource/nRoute)”