Kaarten wel op USB zetten maar niet op ext. schijf

FAQ's voor Garmin BaseCamp onder Windows en/of Mac en Garmin MapSource (en nRoute).

Habro

Kaarten wel op USB zetten maar niet op ext. schijf

Berichtdoor Habro » 10 jan 2017 20:24

Kan mijn OSM kaarten op een USB zetten voor met Basecamp te werken, dit werkt goed. Maar op een externe harde schijf van 1 TB lukt dit niet. Hoe kan dit.

Habro
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 10 jan 2017 20:39

Omdat het een harddisk is :wink:

BaseCamp (en ook Windows) herkennen het verschil in opslagmedia, een microSD en USB Stick worden als tijdelijk en verwijderbaar medium geïdentificeerd, herkent en gebruikt. Een harddisk, ook via USB is gewoon een harddisk.

Als het op de harddisk zou werken, dan zou het ook op je C: schijf kunnen werken en dat doet het ook niet.

De truc om de kaarten niet op C te zetten, maar op een andere locatie is door de folder waar de kaarten staan te linken aan een folder op een andere disk. Maar dat is zeker niet verstandig met USB Disks, alleen met vast ingebouwde.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Habro

Berichtdoor Habro » 10 jan 2017 20:55

Maar is het wel mogelijk om mijn losse schijf virtueel te maken?

Habro
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 10 jan 2017 22:09

De virtuele disk kan lokaal als op USB harddisk staan. De virtuele disk is een groot bestand wat door de computer herkent wordt als USB/microSD kaart medium. De USB Harddisk zelf is niet virtuele te maken( ja het kan wel, maar is onlogische, vanwege dat er dan geen andere ruimte meer is op de USB Harddisk).

Ik hoop wel dat het een USB 3.0 harddisk is met dito verbinding in de computer, anders heb je nauwelijks snelheidsverbetering t.o.v. als de kaart in de GPS staat.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Wolf

Berichtdoor Wolf » 13 jan 2017 17:55

Tiens, mijn OSM/OFM kaarten staan allemaal op mijn HD's (C: en D:)en dat werkt wel goed met Basecamp en Mapsource
Mis ik hier iets?
smartphone/tablet met Osmand en Google maps
Nuvi 765T (wordt nog weinig gebruikt)
Etrex Legend HCx
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 13 jan 2017 21:24

Er zijn 2 verschillende Garmin kaarten:
- kaarten op de computer, bestaande uit allemaal kleine kaart tegels.
- kaarten in de gps, enkel bestand waar alle kaart tegels in zitten.

Deze laatste kun je vast op de computer zetten door gebruik te maken van de virtualisatie methode. Bij de eerste hoeft dat niet, die staan al op de computer.
Koop je bv een topo kaart tegenwoordig, dan is dat altijd een download die direct op een microSD dient te worden gezet. Toestel kaart die je alleen via het virtualiseren op de computer kunt gebruiken in BaseCamp als je deze visualiseert (met meer snelheid in gebruik) of direct uit toestel/van microSD kaart.

Hier staat virtualiseren uitgelegd: viewtopic.php?f=33&t=918
Marco.

.
Habro

Berichtdoor Habro » 15 jan 2017 14:43

De OSM kaarten waarvan ik er een stelletje op de USB heb gezet werken goed. BaseCamp werkt nu eigenlijk net zo snel als ze op de harde schijf zouden staan.

Hans

Terug naar “Garmin BaseCamp (en MapSource/nRoute)”