graden nauwkeurigheid

FAQ's voor Garmin BaseCamp onder Windows en/of Mac en Garmin MapSource (en nRoute).

Pieter300357

graden nauwkeurigheid

Berichtdoor Pieter300357 » 27 mei 2015 15:28

Hallo,
Ik heb het volgende vraagje: op de garmin60cx kan ik bij het pijlen van een vergelegen wpt graden niet in de decimalen aflezen. Echter: ik kan de nauwkeurigheid op de gps opvoeren met een faktor 20 door de GPS op Mil in te stellen (6400:360 maal nauwkeuriger ). Thuisgekomen op de mapsource of Basecamp, jammer dan , alleen volle graden. Bij het gebruik van de ouderwetse ozi was wel graden in 1 decimaal te gebruiken. Heeft iemand een idee of dit in de mapsource ergens kan ?
Groetjes Piet ( vandaag nieuw lid )
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 27 mei 2015 16:26

In menu Bewerken van MapSource kiezen voop Opties en dan daar in 1 van de tabbladen kiezen voor je gewenste datum formaat.

Dubbel klikken op een waypoint voor de waypoint eigenschappen en daar staat de volle notatie in wgs84 Hdd.ddddd of Hdd mm.mmm of Hdd mm ss.s

(alleen de n/s coördinaat genoemd hierboven).
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 27 mei 2015 22:55

Heu, volgens mij gaat het hier om de gradenaanduiding van de kompasrichting, niet van de coördinaten...

Helaas, peiling met decimalen bij de graden kan niet met MapSource.
Afbeelding
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Pieter300357

Berichtdoor Pieter300357 » 29 mei 2015 12:25

Dat is inderdaad het probleem: geen decimale graden, of mil. inmstelling op mapsource.
Dit had ik nodig om de magnetische deviatie van een bepaalde plek te bepalen. (Tbv instellen peilkompassen)
Zowel het ware, als het magnetische noorden moeten dan op de (boog)minuut nauwkeurig gemeten worden.
bijv. Veraf gelegen schoorsteen meten met een theodoliet voorzien van een bussole. De gemeten waarde is dan gerefereerd aan het mag. noorden.
Deze waarde moet dan vergelekeni worden met de hoek van uitzichtpunt en schoorsteen (wpt) in mapsource. Dit voor bepaling van de hoek gerefereerd aan het ware noorden. Het verschil is dan de mag. deviatie op die plek.
De volle graden aanduiding van mapsource is, voor deze toepassing, te grof. Gelukkig kan de garmin 60 dit wel door deze in te stellen op mil. verdeling (0 -6400). Dit moet dan wel ter plekke gemeten worden! Het thuis nauwkeurig meten met mapsource is dan niet mogenlijk
Op het internet kun je wel de magnetische afwijking van de omgeving vinden maar deze is weer erg variabel.( var. +/- 45 min.)
Als alternatief voor het bepalen van het ware noorden kan ook "zonnetje schieten" .( zenuwen werk !)
De oziexplorer is in graden een decimaal nauwkeuriger maar omslachtiger in gebruik door te moeten overschakelen op diverse losse kaarten. Vaak is hier ook de kaartdatum niet bekent.
Weer een alternatief is Google earth, deze geeft echter een hogere nauwkeurigheid aan dan werkelijk het geval is.
Jammer dan maar bedankt voor de moeite !
gr Piet
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 29 mei 2015 12:38

Afbeelding

Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's
Pieter300357

Berichtdoor Pieter300357 » 29 mei 2015 12:49

He, precies wat ik nodig heb!
Bedankt,
gr Piet

Terug naar “Garmin BaseCamp (en MapSource/nRoute)”