Communicatieprobleem tussen BaseCamp en Garmin GPS

FAQ's voor Garmin BaseCamp onder Windows en/of Mac en Garmin MapSource (en nRoute).

PRO

Communicatieprobleem tussen BaseCamp en Garmin GPS

Berichtdoor PRO » 17 mei 2015 10:30

Sinds gisteren geeft BaseCamp een communicatieprobleem met mijn ZUMO340. Hij herkent het toestel nog wel, maar maakt de ZUMO-kaarten niet meer zichtbaar; waardoor ik dus geen routes meer kan maken.

Carmin Express geeft geen problemen.

(Her)kent iemand dit probleem en heeft een oplossing??

bvd
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 17 mei 2015 11:05

Het lijkt aan BaseCamp 4.4.7 te liggen en op Waypoint forum zie ik er nu al 3 langskomen met hetzelfde probleem, zumo 590, Edge 810 en ook jij hier.
Dus ik denkt dat we komende 2 weken een epidemie krijgen van mensen die dit probleem nu krijgen.

Probeer eens BaseCamp af te sluiten en daarna met de Hand de onderstaande folders te legen c.q. te verwijderen en daarna BaseCamp weer op te starten:

Cache van Windows BaseCamp:
C:\Users\[gebruikersnaam]\AppData\Local\Garmin\BaseCamp\CardProductCache\
C:\Users\[gebruikersnaam]\AppData\Local\Garmin\BaseCamp\DeviceCache\
C:\Users\[gebruikersnaam]\AppData\Local\Garmin\BaseCamp\ProductDataCache\
C:\Users\[gebruikersnaam]\AppData\Local\Garmin\BaseCamp\TileCache\

Temp items:
C:\Users\[gebruikersnaam]\AppData\Local\Temp\BaseCamp\
C:\Users\[gebruikersnaam]\AppData\Local\Temp\Garmin Software Updates\*.*

Als dat niet lukt, mogelijk bovenstaande herhalen (of niet) en ook de volgende uitvoeren:

BaseCamp instellingen resetten:
C:\Users\[gebruikersnaam]\AppData\Local\GARMIN_Corp\BaseCamp.exe_Url_*\[version]\user.config

Ik heb de foutmelding nog niet zelf aan de hand gehad, dus weet nog niet precies waar dit nu fout gaat.
Laatst gewijzigd door Marco op 17 mei 2015 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 17 mei 2015 11:09

Ik zie ze hier ook beginnen binnen te rollen: https://forums.garmin.com/showthread.ph ... ice-GARMIN
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 17 mei 2015 11:36

Na wat verder zoeken zie ik dat het mogelijk aan de Tijdzone kaart van het toestel ligt. Indien in het toestel versie 16 van deze kaart aanwezig is, kan dit het probleem geven in BaseCamp.

In de download sectie vind je bij basis kaarten ook een kopie van de tijdzone kaart v15: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?p=3270

Plaats dit gmaptz.img bestand in de volgende folder:

Edge, Outdoor, oudere zumo's: X:\Garmin\
BMW Nav V, zumo 3x0 en 590 en nieuwere Nuvi's: X:\.System\

Er dient in ieder geval al een gmaptz.img in de folder te staan en die dien je te overschrijven met de versie uit de download sectie. Indien dit niet lukt, je kunt ook de JaVaWa Device Manager programma gebruiken om kaarten te installeren c.q. de locatie van de kaarten op te zoeken en die dan in de Verkenner te tonen, zodat de exacte locatie vinden in het toestel wat makkelijker is.

Als de .System folder niet gevonden kan worden in de zumo/nuvi of JDM werkt niet, dan dien je de verbindingsmethode aan te passen naar Mass Storage mode, zie ook deze youtube: GPS Expert YouTube kanaal.

Laatste stap is je toestel loskoppelen, opstarten en weer aansluiten, dan wordt ook de GarminDevice.XML vervangen door een nieuwe en hoort BaseCamp geen fout meer te geven.

De echte oorzaak is een verkeerd productnummer van de gmaptz.img versie 16 in de GarminDevice.XML file. Daar struikelt BaseCamp over (WebUpdater trouwens ook).

Dat productnummer wordt door een toestel uit het gmaptz bestand gelezen en verkeerd begrepen of juist wel goed, maar verkeerd in de GarminDevice.XML weggeschreven.
BaseCamp gebruikt de informatie uit de GarminDevice.XML om te bepalen wat voor toestel het is enzo.
Laatst gewijzigd door Marco op 18 mei 2015 17:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 17 mei 2015 19:10

BaseCamp voor Mac geeft geen foutmelding, maar toont geen inhoud van je apparaat (getest met zumo 590). Ik krijg dus geen inhoud te zien, maar wel een aangesloten zumo590.

Na terugplaatsen van bestand en opnieuw opstarten en koppelen van zumo 590 gaat het wel goed.
Marco.

.
Cyberpope

Berichtdoor Cyberpope » 17 mei 2015 19:34

Ik heb niet alleen basecamp draaien, maar draai voor mijn 310XT ook garmin express, kan het zijn dat die weer automatisch update?

Want het probleem is weer terug :oops:
PRO

Berichtdoor PRO » 17 mei 2015 19:46

Marco,
dank voor deze tips.
Ik heb alles geprobeerd, probleem blijft jammer genoeg bestaan.

Ik ga nu aan de slag met jouw volgende tip ...
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 17 mei 2015 20:31

PRO schreef:hiermee aan de slag gegaan, maar: JaVaWa DeviceManager herkent mijn toestel niet ...

Goed lezen wat er staat over de storage stand! En die procedure volgen.

Svp de Nieuw Antwoord knop (links onder) gebruiken en niet de Quote knop, je andere posting heb ik even verwijderd, geeft teveel verwarring, vraag hoort hier en niet bij de downloads ;)
Laatst gewijzigd door Marco op 17 mei 2015 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco.

.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 17 mei 2015 20:33

Cyberpope schreef:Ik heb niet alleen basecamp draaien, maar draai voor mijn 310XT ook garmin express, kan het zijn dat die weer automatisch update?
Want het probleem is weer terug :oops:

Je moet bewust in Express kiezen voor update installatie van dit bestand en dat staat los van synchroniseren met Express naar Garmin Connect toe. Voorzover ik weet zal de timezone map nooit zomaar vanzelf worden bijgewerkt, altijd een gebruikers goedkeuring nodig in Garmin Express.
Marco.

.
AnwarEnduro

Berichtdoor AnwarEnduro » 18 mei 2015 14:10

Marco schreef:Het lijkt aan BaseCamp 4.4.7 te liggen en op Waypoint forum zie ik er nu al 3 langskomen met hetzelfde probleem, zumo 590, Edge 810 en ook jij hier.
Dus ik denkt dat we komende 2 weken een epidemie krijgen van mensen die dit probleem nu krijgen.

Probeer eens BaseCamp af te sluiten en daarna met de Hand de onderstaande folders te legen c.q. te verwijderen en daarna BaseCamp weer op te starten:

And I pick today...

Ik heb eergisteren mn Zumo binnen gekregen en ging er gisteren mee aan de slag. Ik werd helemaal krankjorem van het feit dat Basecamp de mappen niet herkende.

Ik gebruik een Mac en op de Mac crashed Garmin Expess ook nog eens als je kaarten op je PC wilt installeren. Als een trouwe TomTom gebruiker voor de auto is dit wel een beetje slikken na de overstap op Garmin voor de motor :/

Anyway de mappen structuur waar je het over hebt is op de Mac iets anders, dan kom je uit op:

Macintosh HD › Gebruikers › [mijn naam] › Bibliotheek › Application Support › Garmin › Basecamp

Hier vind ik echter niet de mappenstructuur die jij hierboven vermeld. In de bijlage kun je de complete mappenstructuur van Garmin op mn Mac zien.

Mocht ik iets fout doen hoor ik het graag.
AnwarEnduro

Berichtdoor AnwarEnduro » 18 mei 2015 16:01

Mocht iemand (met een Mac) dit probleem tegenkomen, dit is hoe ik het uiteindelijk werkende heb gekregen:

http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=129 ... 82#p391182
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 18 mei 2015 16:12

Maar heb je ook de basiskaart terug gezet?
Marco.

.
AnwarEnduro

Berichtdoor AnwarEnduro » 18 mei 2015 16:26

Marco schreef:Maar heb je ook de basiskaart terug gezet?

Geen idee hoe dat werkt. Java geeft nog steeds aan dat die ontbreekt.

Tips?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 18 mei 2015 16:40

Zelfde sectie als waar de tijdzone kaart te vinden is ;)

Motor en dan zumo 590, de gmapbmap.img in de juiste folder zetten of laten plaatsen met JaVaWa Device Manager programma.
Marco.

.
AnwarEnduro

Berichtdoor AnwarEnduro » 18 mei 2015 16:51

Top. Thanks Marco! Via JaVaWa Device Manager geïnstalleerd!

Wat is de wijsheid achter het ontbreken/niet meeleveren van deze basiskaart?

Ik moet zeggen dat ik als complete newb verrast ben over de stappen die je moet nemen om uberhaupt aan de slag te kunnen.

Voor een apparaat van die prijs had ik wat meer Apple achtige simplicity verwacht :|

Terug naar “Garmin BaseCamp (en MapSource/nRoute)”