Maak ik nu een route of een track?

FAQ's voor Garmin BaseCamp onder Windows en/of Mac en Garmin MapSource (en nRoute).

Maltje

Maak ik nu een route of een track?

Berichtdoor Maltje » 01 apr 2015 10:58

In basecamp open ik de kaart van Schotland.
Ik kies voor het icoontje met de 2 voetjes.
Ik kies voor een punt op een wandelpad(stippellijn op de kaart)
En nadien wat verder op die lijn een 2 de punt.
Basecamp maakt dan zelf het volledig gebruik makende van het bestaan wandelpad.MAAR:
Wat is nu het beste en verschil:Hou ik deze track en kopieer ik deze naar mijn gps OF maak ik er eest een route van?
En wat is dan het verschil?

mvg
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 01 apr 2015 11:56

Maak eens een 3de punt en een 4de punt en zet die eens om een hoek, volgt BaseCamp het pad dan nog?

Nee, dat zal BaseCamp niet doen, het is namelijk een track/spoor wat je tekent en die volgt nu waarschijnlijk het pad, omdat je een recht pad hebt gekozen. M.a.w. je kunt het pad perfect overtekenen, maar elke lijn tussen 2 punten zal een rechte/directe lijn zijn.
Dis is echt overtekenen.

Als je klaar bent en je zou dit spoor naar de GPS zetten, vind je die bij Find/Sporen of Waarheen-Sporen (afh. van model) GPS, dan kun je dit spoor volgen, maar je krijgt geen aanwijzingen van ga links/rechts.

Meestal doen we het andersom, een route maken (met de 3 groene puntjes) met gebruik van het juiste activiteiten profiel (en daarin de juiste instellingen) en dan hier en daar op een pad een via-punt plaatsen. Als alles goed is ingesteld, dan zal de route worden gerouteerd over het pad.
Als dit is gelukt, kun je deze alsnog naar een track omzetten indien gewenst om ook een basis te houden zodat als je verder gaat bewerken je het originele geplande blijft zie op de kaart.

Zet je nu de route in de GPS, met die zelfde kaart, en je zou de route starten (als je daar bent) dan zal deze je wel vertellen links/rechts af over x meter (via piepjes).

Je GPS geeft met gebruik van een route aanwijzingen onderweg, het spoor is zelf de paarse lijn volgen en alleen aanduiding krijgen hoe ver het nog is tot het einde van het spoor.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Maltje

Berichtdoor Maltje » 01 apr 2015 12:06

Als het 3de en 4 de punt vrder op het pad ligt,volgt hij het wel hoor.
Ik heb dus wel opgemerkt dat wanneer een wandelpad naast een rijweg loopt,bij track overzetten naar route,de route over de weg loopt.
Dus wat ik begrijp:Ik maak een track via verschillende punten en kan dan nadien er een route van maken of de track overzetten naar mijn Garmin.
Juist?

Bedankt voor de hulp.

mvg
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 01 apr 2015 12:12

Als het gene wat je nu aan het maken bent echt het pad volgt in de kaart, dan is dat een route en geen spoor.

Open de eigenschappen van deze tocht eens en kijk wat er gebeurd als je daar de activiteit op Direct zet en weer terug op wandelen.

Binnen BaseCamp kun je altijd tracks naar routes en routes naar tracks omzetten. D laatste is simpel, van track naar route is meestal wat lastiger, vanwege de instellingen.

Kijk dus even goed naar wat je links onder in de gegevens lijst ziet, want waarschijnlijk maak je een route (groene puntjes+ symbool) en geen track/spoor (2 voetjes).
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Maltje

Berichtdoor Maltje » 01 apr 2015 13:39

Hehe,met wat verschillende dingen te proberen is me weer wat duidelijk geworden.
Ik heb een rijweg met daar naast een wandelpad.
als ik nu de 3 puntjes gebruik en activiteit is wandelen,dan gebruikt hij de wandelweg.
Als ik activiteit instel als rijden met wagen,dan neemt hij de rijweg.
Even verderop ligt het wandelpad het wandelpad iets verder van de rijweg en dan word er automatisch langs de weg getekend,ook als ik mijn activiteit instel op wandelen.Is dat normaal?
Dit is enkel op te lossen als ik voor dat deel een nieuwe lijst maak.Raar niet?
Voor alle zekerheid :Als ik geluid wil bij de wandeling,MOET ik altijd een route maken?

mvg
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 01 apr 2015 13:51

Maltje schreef:Even verderop ligt het wandelpad het wandelpad iets verder van de rijweg en dan word er automatisch langs de weg getekend,ook als ik mijn activiteit instel op wandelen.Is dat normaal?
Dit is enkel op te lossen als ik voor dat deel een nieuwe lijst maak.Raar niet?
Nee hoor, geen nieuwe lijst/route maken, maar een punt invoegen via het invoegpotlood of Alttoets+Handje een extra via-punt in de route opnemen en op dit pad zetten.

Wandelactiviteit is meestal gebaseerd op kortste afstand (tussen 2 via-punten) en het kan best zijn dat op de weg gewandeld mag worden en het korter is.

Maltje schreef:Voor alle zekerheid :Als ik geluid wil bij de wandeling,MOET ik altijd een route maken?
Ja.

Je kunt jezelf ook aanleren om vlak voor een kruising/afslag even op de gps te kijken. Voor lange tochten worden eigenlijk alleen tracks gebruikt, omdat de routes meestal heel veel tijd kosten om te maken.
Marco.

.
Maltje

Berichtdoor Maltje » 01 apr 2015 14:10

Bedankt voor het volhouden met mij.

:)

Maar ik kom er niet uit.Het geen ik aan het proberen ben is enkel een test hoor.Maar kan je ff kijken?
Kaart van Schotland en vertrekken op N57° 08.104' W5° 50.137' .
Alt na Beiste,ik wil daar een wandeling maken langs het wandelpad net boven de rijweg A851.Ik wil wandelen tot N57° 08.641' W5° 49.118' .
Als ik dit probeer(route of track) gaat hij het eerste deel goed,dan is er een klein stuk dat sowieso over de weg moet maar mijn wandeling gaat steeds langs de rijweg naar het punt met de laatste coordinaten en dan gaat hij terug over het wandelpad???
Dit begrijp ik niet.

mvg
Maltje

Berichtdoor Maltje » 01 apr 2015 14:17

Zoals je ziet vertrekt het links onder maar eindpunt zou rechtsboven op de rijweg moeten zijn,en niet zoals het hier is.
Na 2 derde van de wandeling wil er terug eerst over het wandelpad boven de rijweg.

Afbeelding

mvg
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 01 apr 2015 14:50

Het punt staat op de wandelweg en er is geen pad tussen de weg en het pad bij het laatste punt, dus kan een route niet gemaakt worden, want het pad mist.

De route is zo goed als de kwaliteit van de kaart!

Dit is wel te omzeilen door een extra punt toe te voegen op de weg en vanaf dat punt een stukje direct te maken (in de eigenschappen van dat via-punt. Daarmee kun je dan een stukje pad wat niet in de kaart staat overslaan.
Marco.

.
Maltje

Berichtdoor Maltje » 01 apr 2015 15:42

Ok,bedankt.

mvg
Maltje

Berichtdoor Maltje » 01 apr 2015 16:49

Is dat met het vlaggetje?

mvg
Marco schreef:Het punt staat op de wandelweg en er is geen pad tussen de weg en het pad bij het laatste punt, dus kan een route niet gemaakt worden, want het pad mist.

De route is zo goed als de kwaliteit van de kaart!

Dit is wel te omzeilen door een extra punt toe te voegen op de weg en vanaf dat punt een stukje direct te maken (in de eigenschappen van dat via-punt. Daarmee kun je dan een stukje pad wat niet in de kaart staat overslaan.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 01 apr 2015 18:55

Nee, de route eigenschappen openen en dan in de lijst het via-punt uitzoeken, daar even goed kijken naar de aanduidingen aan het eind van de regel.

Via-punt dubbel klikken om de eigenschappen van dat via-punt te krijgen, deze dan op direct zetten en als laatste de route herberekenen.

Afbeelding
Marco.

.
Maltje

Berichtdoor Maltje » 07 apr 2015 09:06

Gisteren vor de eerste keer deftig uitgetest.
Wandeling op de grens van Belgie en Nederland.
Zelf een bestaande wandeling aangepast.Meetal werkte de gps perfect maar toch eigenaardig dat er soms wandelpaden op de gps te zien zijn die er in het echt niet waren.
Af en toe enkele meters naast het pad gelopen(volgens gps)
maar we hebben toch mooi de wandeling kunnen af maken.

mvg

Terug naar “Garmin BaseCamp (en MapSource/nRoute)”