Zoeken naar alle vennetjes/rivieren in bepaald gebied

FAQ's voor Garmin BaseCamp onder Windows en/of Mac en Garmin MapSource (en nRoute).

Remcom

Zoeken naar alle vennetjes/rivieren in bepaald gebied

Berichtdoor Remcom » 21 feb 2015 19:46

Hallo,

Ik zou graag alle vennetjes in een bepaald gebied in kaart willen brengen.
Nu geeft basecamp al het water als rivier aan. Dus wil ik graag hier een poi van maken of vlaggetje erbij zetten.
Maar ik kan geen bepaald gebied selecteren en dat hier automatisch een vlaggetje wordt bij geplaatst. Ik kan alleen heel ver inzomen en dan handmatig een vlaggetje zetten.

Weet hier iemand raad mee?
Is er een soort database waar deze informatie uitgehaald kan worden?

Alvast dank.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 22 feb 2015 21:52

Welke kaart gebruik je nu?

Om zaken goed in kaart te brengen kun je o.a. een Garmin Topo Nederland gebruiken, of gebruikmaken van OpenStreepMaps (OSM afgekort).

OSM heeft ook de mogelijkheid om ze zelf in te tekenen, juiste naam te geven en daarna weer een nieuwe versie van een kaart te downloaden.
Met in OSM tekenen kun je ze precies intekenen, markeren met daarbij je eigen track als je er omheen bent gelopen en als extra hulp staat Microsoft Bing satellietkaart erachter om je te helpen bij overtekenen (mits ven/bron daar op te herkennen is natuurlijk).

Binnen Garmin BaseCamp kun je ook zelf tracks tekenen om zo de vennen om je eigen computer op de kaart te krijgen.

Ik kan geen overzicht van vennen en waterbronnen vinden als kaart of verzameling via Google.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
Remcom

Berichtdoor Remcom » 24 feb 2015 19:21

Hoi Marco

Bedankt voor de snelle reactie.

Waarschijnlijk ben ik nog onduidelijk.
Ik gebruik op dit moment nog de oude nederlandse topo kaart van Garmin.
Hierop staan alle watertjes en vennetjes aangegeven als rivier.
Dus als ik inzoom op een bos gedeelte zie ik een klein stukje blauw van een ven. Ga ik hier met de muis boven staan geeft basecamp rivier aan.
Nu wil ik dus graag alle vennetjes op een bepaalde omgeving inzichtelijk maken. Maar omdat ik ver moet inzoemen om kleine vennetjes zichtbaar te krijgen, hoop ik dat er een makkelijker manier is om op alle blauwe plekken(riviertjes) een vlaggetje te plaatsen zodat ik de coördinaten heb om hierheen te gaan. Zonder dat ik de hele topo map ingezoomd moet bekijken.

Groetjes
Remco
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 24 feb 2015 20:28

Enige wat je kunt doen is de kaartdetail verhogen naar Hoogste.

Zet hiervoor in het menu Beeld de werkbalken de werkbalk Detailniveau aan en zet deze op hoogste.

Dat is de meest maximale detail stand, waarbij bij een grotere schaal meer detail wordt getoond.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
Remcom

Berichtdoor Remcom » 26 feb 2015 21:18

Hoi Marco,

Bedankt voor de reactie.
Met Detail zie ik nu wel wat meer, maar het is nog steeds een groot stuk nazoeken. Ik had gehoopt dat de "blauwe" delen uitgelezen konden worden uit de bestanden of zoiets. Alsof er een soort database achter zit die te exporteren is.

groetjes
Remco
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 26 feb 2015 22:53

De Garmin Topo kaarten zijn gebaseerd op informatie uit het kadaster en die informatie is vrijgegeven en wordt geïntegreerd met OSM die ik al eerder genoemd heb.

Verdiep je in OSM en de processen eromheen en zeer waarschijnlijk is er dan een export te verzinnen om water in een bepaald gebied met bepaalde kenmerken op te halen.
Marco.

.
JaVaWa
Ervaren
Contacteer:

Berichtdoor JaVaWa » 27 feb 2015 00:36

Remcom schreef:Alsof er een soort database achter zit die te exporteren is.

De kaarten van Garmin zijn beveiligd; daar kun je verder niets mee.
OSM is je beste kans... (met de de vrij verkrijgbare gegevens van het Kadaster zou het ook kunnen, maar dat wordt erg ingewikkeld)
Afbeelding
Kijk op http://www.javawa.nl voor software voor Mac OS X en Windows, informatie, tips en poi's

Terug naar “Garmin BaseCamp (en MapSource/nRoute)”