Basecamp probleem: kan geen routes meer maken van tracks

FAQ's voor Garmin BaseCamp onder Windows en/of Mac en Garmin MapSource (en nRoute).

666Rob

Basecamp probleem: kan geen routes meer maken van tracks

Berichtdoor 666Rob » 20 sep 2014 13:05

Beste lezers,

Ik ben nieuw op dit forum. Mijn naam is Rob en ik gebruik sinds 2013 een Garmin Edge 800 op mijn racefiets en MTB. In Basecamp gebruik ik vanaf het eerste moment ik Open Fietsmap kaarten.
Alles heeft een maand of 10 probleemloos gewerkt. In die tijd heb ik tientallen tracks gemaakt, bewerkt en probleemloos naar routes omgezet. Ik ben dus wel enigzins bekend met hoe het werkt.

Sinds enige tijd is het echter voor mij onmogelijk om een route te maken van een track. Daarbij moet ik opmerken dat ik géén instellingen heb veranderd. Het probleem is mij voor het eerst opgevallen na een update van Basecamp. Eerst volgt een foutmelding ("er is een probleem opgetreden bij het berekenen van deze route") en daarna is op de kaart alleen een rechte lijn van begin naar eindpunt te zien.
Tracks maken lukt wel nog, het lijkt dus een kaart gerelateerd probleem, of in de communicatie tussen kaart en Basecamp.

Basecamp versie: 4.3.5
Kaarten in Basecamp: Open Fietsmap (Benelux_v23-08-2014) en Wereldkaart.

Nog een bijzonderheid: Bij het updaten vanuit de vorige versie van Basecamp naar v4.3.5. volgde er steeds een foutmelding over "corrupted files".

Van alles heb ik al geprobeerd.
Het laatste wat ik heb gedaan is:
Open Fietsmap verwijderen via JaVaWa GMTK
Basecamp verwijderen via Software configurator
De laatste versie van Basecamp installeren
De laatste versie van Open Fietsmap Benelux installeren

Als ik dan Basecamp opstart zijn alle instellingen en routes/tracks gebleven, en het probleem ook.
Wat ik daaruit concludeer is dat Basecamp niet helemaal van de PC is verwijderd bij de-installatie.

Nou blijven er voor mij twee vragen met vervolgvragen over:
1a. Is het probleem te verhelpen door Basecamp compleet te verwijderen en opnieuw te installeren?
1b. Hoe verwijder ik de resterende Basecamp files na de-installatie?
1c. Waar staan die files in Windows 7?
2. Als het antwoord op vraag 1a "nee" is, wat is dan de oplossing voor mijn probleem?

Ik dank jullie alvast hartelijk voor het meedenken! Ik zit inmiddels redelijk omhoog want ik wil aan de slag met mijn bestaande routes :-)

Rob
666Rob

Berichtdoor 666Rob » 20 sep 2014 18:30

Maandenlang heb ik met groeiende frustratie zitten klootviolen, en op de dag dat ik uiteindelijk op dit forum post loop ik zelf tegen de oplossing aan.

Via 'regedit' heb ik de registryfiles van Basecamp gevonden.
Na die gewist te hebben heb ik Basecamp 4.3.5 opnieuw geïnstalleerd en vóór het installeren van Open Fietsmap een track gemaakt op de standaard Wereldkaart. Ook daar werd door Basecamp géén route van gemaakt, maar een rechte lijn van start- naar eindpunt. ??? Het probleem had dus niets met kaarten te maken!?
tweede stap was het installeren van Open Fietsmap, met alle nodige instellingen en het resultaat van dat alles was niets. Het probleem was niet verholpen.

Hoe ik er bij kwam weet ik niet, maar op een moment viel me op dat het activiteitenprofiel in de werkbalk bovenin op "rijden" stond. Er stond me iets bij dat dat voorheen altijd op "direct" stond.
Na dat ik die keuzemogelijkheid terug op "direct" te zetten werkte alles weer.
Ik mag hangen als ik weet hoe daar ooit de keuze op "rijden" terecht is gekomen....

Hoe dan ook: probleem opgelost :-D

Rob
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 20 sep 2014 20:14

666Rob schreef:maar op een moment viel me op dat het activiteitenprofiel in de werkbalk bovenin op "rijden" stond. Er stond me iets bij dat dat voorheen altijd op "direct" stond.

Na dat ik die keuzemogelijkheid terug op "direct" te zetten werkte alles weer.

Had het maar eerder gevraagd, want dit is inderdaad een bekend probleem. De reden dat deze op rijden staat is dat dit de eerste activiteit in de lijst is en na de update is deze op de eerste activiteit gezet.

Verder word deze activiteit in de taakbalk gebruikt bij importen van routes om die een basis activiteit te geven als dat niet in het GPX bestand is opgenomen.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
666Rob

Berichtdoor 666Rob » 21 sep 2014 09:45

Bedankt voor je reactie Marco!

Ik heb de vraag vrijwel meteen aan de Garmin helpdesk gesteld, en aan de antwoorden te zien hadden ze geen flauw idee waar ik het over had. Na mijn 2e verzoek om hulp, omdat ik aan hun antwoorden helemaal niets had, heb ik niets meer van ze vernomen. Ik kreeg ook de indruk dat ze nogal langs elkaar heen werkten. "Ik begrijp dat uw verzoek inmiddels is behandeld door een van mijn collega's. Ik ga er dan ook vanuit dat dit inmiddels is opgelost." Er was niets inhoudelijk behandeld, en er was niets opgelost.

Ik ben heel blij met mijn Edge 800, en met de faciliteiten die Basecamp biedt, maar Basecamp is zeker geen 'plug and play'. Volgens mij hebben de ontwikkelaars een grondige hekel aan mensen.
Maar ik heb er mee leren werken, door dagen lang er mee bezig te zijn. En je blijft leren. Zo ook nu.
Nogmaals bedankt voor je reactie, het zal me zeker helpen qua oplossingsgericht denken als er weer eens wat mis gaat :)

Rob
Kaevelson

Berichtdoor Kaevelson » 15 okt 2015 15:06

Dag mensen,

Ik wil geen oud onderwerp onnodig uit de sloot trekken maar ik ben nieuw hier en kon verder niet veel over dit onderwerp vinden. Ik liep tegen hetzelfde probleem aan als Rob met het omzetten van tracks naar routes in Basecamp. Dit lukt maar niet maar leek snel opgelost door inderdaad het routeprofiel op "Direct" te zetten. Basecamp berekent de route nu wel perfect op basis van de track maar maakt hierbij geen route aanwijzingen aan. Is dit normaal? Als ik de route later herbereken op bijvoorbeeld het "Rijden" profiel maakt hij wel aanwijzingen aan maar gooit ie heel de route overhoop.

Hoor graag of iemand mij hier bij kan helpen.

Groetjes,
Bart
666Rob

Berichtdoor 666Rob » 15 okt 2015 19:02

Kaevelson schreef: ... Basecamp berekent de route nu wel perfect op basis van de track maar maakt hierbij geen route aanwijzingen aan. Is dit normaal? Als ik de route later herbereken op bijvoorbeeld het "Rijden" profiel maakt hij wel aanwijzingen aan maar gooit ie heel de route overhoop.

Dit is moeilijk te beoordelen zonder mee te kunnen kijken, maar na een paar keer herlezen denk ik dat dit met je onervarenheid heeft te maken.
Ik ga de stappen langs:
1. Je hebt een track
2. Je geeft de opdracht "route maken op basis van geselecteerd spoor".
3. Het resultaat een 'grove' route. Dat is te zien aan veelal rechte lijnen die niet altijd de weg op de kaart volgten. Alles lijkt nog in orde.
4. Je geeft aan dat je het profiel 'rijden' wilt gebruiken en de route wordt een complete chaos.

Geloof het of niet, maar zo werkt Basecamp, wat je beschrijft is de normale gang van zaken....
In stap 2/3 wordt niet de 'echte' route berekend, dit is een soort tussenstap. Met het resultaat (stap 3) kun je nog niets, het is nog geen echte route en er zitten dus ook nog geen pijl-aanwijzingen bij, daarvoor moet je eerst een profiel selecteren waarna de route echt berekend wordt (stap 4) en je ook de pijl-aanwijzingen krijgt.
De chaos die uit stap 4 volgt wordt veroorzaakt door de track waar je mee begonnen bent.
Waar het aan kan liggen:
1. De trackpunten liggen niet perfect midden op de weg. Vooral bij een 'gekregen' track is dit vaak een probleem. Basecamp maakt dan talloze zijsprongen.
2. Je maakt gebruik van éénrichtingswegen, en je wil tegen de richting in. Basecamp respecteert ALTIJD de verkeersregels! Als je zo'n weg niet vermeid verbind Basecamp het begin- en eindpunt via alle wegen die dat via de kortste weg mogelijk maken.
3. Je gaat rechts/linksaf op een viaduct, als je dat in het echt probeert donder je van de brug af op de onderliggende weg, dat is op de kaart niet altijd meteen zichtbaar. Basecamp houdt rekening met de werkelijke situatie, dus afslaan bovenop een viaduct waar dat niet kan, dat doet Basecamp niet.
4. Je wilt een route maken van een MTB track op onverhard. Dat werkt gewoonweg niet. Doe je niks aan. Op onverhard gebruik je een track, geen route.
5. Kaarten hebben fouten, zoals een weg die Basecamp pertinent weigert te gebruiken. Als je zo'n weg niet vermeid verbind Basecamp het begin- en eindpunt via alle wegen die dat via de kortste weg mogelijk maken.

Ik kan de hele avond doortikken over dit soort zaken...
Er zit niets anders op dan proberen proberen proberen.
Routes leren maken in Basecamp is een frustrerende bezigheid. Veel mensen haken af en houden het bij 'gekregen' tracks. Ik ken NIEMAND die zelf routes maakt! Doodzonde, want als je er (avonden en avonden...) voor gaat zitten gaat er een wereld voor je open. Ik fiets vooral in de Zuid Limburgse heuvels en in Belgie tot in de Ardennen, en gebruik alleen zelfgemaakte routes. Elke nieuwe route is een avontuurlijke ontdekkingsreis. Niets houdt je meer tegen om geweldige wegen en omgevingen te ontdekken. Het is een kwestie van volhouden.

Enkele tips:
1. Je leert het snelst door zelf met een track te beginnen. Plaats 2 punten op de kaart en laat Basecamp er een route van maken. Bekijk de resultaten en vergelijk die met wat je wilt bereiken. Herhaal dit talloze malen op andere plekken op de kaart. Op deze manier leer je Basecamp ècht kennen.
2. Volgende stap: maak een 'rondje', een track die uitkomt bij het begin en bekijk weer de resultaten. Zie ook punt 5 hieronder.
3. Maak gebruik van zo min mogelijk trackpunten. Op die manier kan je snel fouten herstellen door maar een paar trackpunten te verplaatsen.
4. Bewaar de tracks van je routes. Als een route in het echt een onverwacht stuk onverhard blijkt te bevatten (fout in de kaart....) dan gooi je de route weg en pas je de track aan (trackpunten verplaatsen) en maak je er route versie 2 van.
5. Hou begin en eindpunt ALTIJD 100 meter van elkaar af. Doe je dat niet dan ziet je GPS na 5 meter het eindpunt al langskomen, zegt dat je 'gefinished' bent en krijg je geen aanwijzingen meer.

Succes, en hou vol!
Rob
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 15 okt 2015 20:53

Ik maak routes :wink:

Als aanvulling, als je de activiteit op Direct zet, kies dan niet voor automatisch aantal routepunten, geef zelf een aantal op. Het aantal is afhankelijk van wat voor track het is en hoe lang deze is.

Bv een motor route van 250km in Nederland 35 punten en in buitenland 25 punten
Een fiets route in Nederland van bv 50km ook richting de 20 tot 30 routepunten.

Testen en proberen, bevalt het niet, een Ctrl-Z (ongedaan maken laatste wijziging) helpt.

Als laatst, de track staat los van de kaart, een route is gebonden aan de kaart, dus als je in de route de activiteit van Direct naar Rijden zet, dan dient dat wel gedaan te worden op een Auto/Motor kaart en niet op een wandel/fietskaart (en omgekeerd).

Verder zijn er instellingen in Rijden en Motor, waarbij vooral de vermijdingsinstellingen zeer belangrijk zijn, hoe meer er vermeden wordt des te vreemder worden tracks van internet meestal na berekenen.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.

Terug naar “Garmin BaseCamp (en MapSource/nRoute)”