Communicatieprobleem tussen BaseCamp en Garmin GPS

FAQ's voor Garmin BaseCamp onder Windows en/of Mac en Garmin MapSource (en nRoute).

Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 18 mei 2015 16:57

Wel, normaal kan een gebruiker de basiskaart niet verwijderen (net een Apple) op een Windows computer en ook op de Mac wordt de .System folder niet zomaar getoond, dus het is vreemd dat die er niet meer opstaan. Duidt toch echt op zelf knutselen ;)

Basiskaart wordt getoond als je verder uitzoomt en schuift, dit is het belangrijkste, verder heeft de basiskaart dan ook de wereld en over de wereld de grote plaatsen en snelwegen. En toont dus nog steeds info over locatie als er geen gewone kaart meer in toestel zit. Hoort in toestel te zitten en zit ook nooit in de weg. Er zijn zelfs toestellen die slechter functioneren als deze er niet in zit (route problemen).
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
AnwarEnduro

Berichtdoor AnwarEnduro » 18 mei 2015 17:31

Kijk. Dan is het direct duidelijk...

Ik dacht slim te zijn door de hidden bestanden die Mac aanmaakt de verwijderen.

Dat werd aangeraden op een forum. Die mac bestanden schenen er namelijk voor te kunnen zorgen dat de boel niet werkt. Wat het ook niet deed, maar dat kwam dus door die fout van Garmin zelf. Anders had ik nooit op zoek gegaan naar hidden files.

Ben iig blij dat er zo'n levendige community achter GPS apparaten hangt. De Garmin helpdesk was vandaag ook gesloten vanwege 'technisch onderhoud', maar ik had al zo'n idee dat je daar niet al te veel van moet verwachten.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 18 mei 2015 17:50

AnwarEnduro schreef:De Garmin helpdesk was vandaag ook gesloten vanwege 'technisch onderhoud'

:lol: ze hadden zeker last van een verkeerde tijdzone :twisted:

Het echte probleem is waarschijnlijk de firmware in de toestellen die problemen geven en niet het GmapTZ v16 bestand.

Gedurende opstarten wordt de GarminDevice.XML gevuld met informatie door een toestel. Na aansluiten aan de computer leest BaseCamp dit GarminDevice.XML bestand uit om te weten wat voor toestel met welke features het is. Alleen dit bestand is niet meer te lezen door BaseCamp. En de fout is niets anders dan een verkeerd productnummer van de gmaptz.img.

Bij een GPSmap64 gaat het niet fout, daar gaat het wel in goed. Dus is het dan een probleem in alle firmware van de toestellen met het probleem of is het toch de gmaptz met de fout en heeft de gmap64 eigenlijk een firmware bug? Ik denk het eerste, maar dat ze het oplossen met een nieuwe gmaptz v17.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
damted

Berichtdoor damted » 04 aug 2021 12:13

Marco schreef:Na wat verder zoeken zie ik dat het mogelijk aan de Tijdzone kaart van het toestel ligt. Indien in het toestel versie 16 van deze kaart aanwezig is, kan dit het probleem geven in BaseCamp.

In de download sectie vind je bij basis kaarten ook een kopie van de tijdzone kaart v15: viewtopic.php?p=3270

Plaats dit gmaptz.img bestand in de volgende folder:

Edge, Outdoor, oudere zumo's: X:\Garmin\
BMW Nav V, zumo 3x0 en 590 en nieuwere Nuvi's: X:\.System\

Er dient in ieder geval al een gmaptz.img in de folder te staan en die dien je te overschrijven met de versie uit de download sectie. Indien dit niet lukt, je kunt ook de JaVaWa Device Manager programma gebruiken om kaarten te installeren c.q. de locatie van de kaarten op te zoeken en die dan in de Verkenner te tonen, zodat de exacte locatie vinden in het toestel wat makkelijker is.

Als de .System folder niet gevonden kan worden in de zumo/nuvi of JDM werkt niet, dan dien je de verbindingsmethode aan te passen naar Mass Storage mode, zie ook deze youtube: GPS Expert YouTube kanaal.

Ik heb een vergelijkbaar probleem met een Zumo 345 waarbij het vervangen van een timezonebestand helaas niet helpt.
Als ik een Zumo 340 aansluit, heb ik geen enkele foutmelding en wordt het apparaat ook juist weergegeven en niet als bv een G: Schijf

Laatste stap is je toestel loskoppelen, opstarten en weer aansluiten, dan wordt ook de GarminDevice.XML vervangen door een nieuwe en hoort BaseCamp geen fout meer te geven.

De echte oorzaak is een verkeerd productnummer van de gmaptz.img versie 16 in de GarminDevice.XML file. Daar struikelt BaseCamp over (WebUpdater trouwens ook).

Dat productnummer wordt door een toestel uit het gmaptz bestand gelezen en verkeerd begrepen of juist wel goed, maar verkeerd in de GarminDevice.XML weggeschreven.
BaseCamp gebruikt de informatie uit de GarminDevice.XML om te bepalen wat voor toestel het is enzo.

Tijdje geleden dat dit topic is gebruikt.
Ik heb mij er speciaal even voor aangemeld.

Ik heb een vergelijkbaar probleem met een zojuist 2de hands aangeschafte Zumo 345 waarbij het vervangen van een timezonebestand helaas niet helpt.
Als ik een Zumo 340 op dezelfde computer aansluit, heb ik geen enkele foutmelding en wordt het apparaat ook juist weergegeven en niet als bv een G: Schijf
Beide devices heb ik in Mass storage mode gezet.

Plaatje toegevoegd.
Kaarten op de zumo 345 zijn recent bijgewerkt door vorige eigenaar en er staat nu:
NTU2022.10 Fourscare op met wel een rare img naam: d4935220a.img

De zumo 340 geeft een:
NTU2022.10 CN Europe aan met gmapprom.img
timezonebestanden van beide zumo's zijn ook gelijk aan elkaar.

Het verwijderen van GarminDevice.XML gaf ook geen soelaas. In dat bestand zie je wel netjes het toestel id staan.
JavaWa tools ook al gebruikt, alleen niet om kaarten erop nieuw op te zetten, want dat is al met Garmin Express gedaan.
Bijlagen
device_ID_missingzumo_3.JPG
Zumo 340 alles OK
device_ID_missingzumo_2.JPG
device_ID_missingzumo345.JPG
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 04 aug 2021 13:19

Zoals de G schijf wordt weergegeven is het alsof het een microSD kaartje is, dan wordt de GarminDevice.XML niet herkend van het toestel.
Als de GarminDevice.XML is verwijderd dna dient het toestel opnieuw te worden opgestart om deze weer automatiche aan te maken, lukt dta niet, dan is er iets mis met de schijf formatering (geen fat16 of FAT32) van de zumo of de disk is vol.

De Foursquare kaart is geen City Navigator kaart en de bestandsnaam is correct, zeker geen gmapprom.img, maar altijd een de met nummer en dan .img.
Marco.

.
damted

Berichtdoor damted » 04 aug 2021 15:18

Ik heb na het verwijderen de Garmin opnieuw opgestart en daarna pas aangesloten op de USB poort.
Toen was er weer een nieuwe GarminDevice.xml aangemaakt.
Als ik in die XML kijk, kom ik oa tegen:
<Model>
<PartNumber>006-B2435-00</PartNumber>
<SoftwareVersion>460</SoftwareVersion>
<Description>zumo 345</Description>
</Model>
<Id>3926753144</Id>
<RegistrationCode>85######</RegistrationCode>
<Unlock>
<Code>UHB8V29ZUPFFACXXXXXXXXX</Code>
en nog een hele rits unlockcodes, die ook in .System\Map folder staan.
Wat me daar in die map verder opvalt is dat daar ook nog een kaart image staat met de filenaam:
D4935220A.img
waarschijnlijk is dat de Fourscare kaart image. Want die filenaam komt overeen met de eerdere screendump uit BaseCamp.
Zie de screendump.
Als ik die file tijdelijk rename naar bv _D4935220A.img_ ziet BaseCamp geen enkele kaart meer.
De gehele kaart eraf halen en dan eens kijken wat Basecamp doet zou ook een optie zijn, maar ik heb natuurlijk niet meer de NT2021.30 ergens staan.
Ik weeet alleen niet of daarmee het communicatieprobleem / foutmelding is opgelost.

Er is nog ruim 1Gb over en in het kaart overzicht zie ik zowel de FourScare staan als de City Navigator beiden NT2022.10
Het rare is wel dat je de CN niet in BaseCamp onder de kaarten ziet staan.
Ik heb ook even een screendump van de files uit de .System\ directory toegevoegd.
Bijlagen
system_map_dir_zumo345.JPG
.System\map\ directory
systemdir_zumo345.JPG
.System\ directory
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 04 aug 2021 16:17

Heb je mischien er een microSD inzitten waarop ook een GarminDevice.xml staat in de Garmin folder?

En werk je met de laatste baseCamp versie?
Wat zegt MapInstall als je die opstart over de zumo's?
Marco.

.
damted

Berichtdoor damted » 04 aug 2021 22:48

MApinstall moet ook de GPS in Mass storage mode hebben en geeft ook communicatieprobleem melding
BaseCamp versie 4.7.4

Er zat trouwens geen micro SD in, maar ik zag wel 2 disks die allebei het label "Garmin" hebben.
Daarom even diskmanager opgestart en eerst ook nog een extra 8GB SD kaartje in het vrije slot gedaan.
Ik zag daar wel wat vreemds:
De disk H: (schijf 2) heeft ook een schijfletter gekregen en zit dus ook in de GPS en deze is maar 128MByte groot.
Indeling FAT
(is dat misschien normaal het hidden volume en heeft iemand die verkeerd geformatteerd / gepartitioneerd? )
Disk G: (schijf 1) lijkt de interne SD card van de GPS. 7,03GByte indeling FAT 32
Disk I: (schijf 3) is het 8GB SD kaartje.
(zie bijlage)
BTW: Elke schijf die in de GPS zit krijgt automatisch een Garmin directory en een \Garmin\SQL\CustomMaps.db bestand wordt aangemaakt.

De inhoud van disk H: bevat bv een SQLite folder waar veel databases in staan.
Soms zie ik ook timestamps van bestanden van het jaar 2024??

Dit gedrag met timestamps uit 2024 geldt ook voor bepaalde bestanden in G:\.Sytem|SQLite\

Vreemd allemaal wel.
Ik ga nog eens met een diskmanager aan de gang op de ZUMO 340 die wel goed werkt en kijken hoe het er daar uit ziet.
Bijlagen
H_System_SQLite.JPG
H_System_SQLite
schijfbeheer.JPG
Schijfbeheer
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 05 aug 2021 06:16

Ik weet van bv een zumo 590 dat deze 2 verborgen partities heeft, de gewone en een rwfs dacht ik. Deze laatste is beter niet zichtbaar te maken, want als gebruiker kun je et tich niets mee.
De ander zet je uit/aan via MTP settings

Gebruik op Windows computer eens programma JaVaWa Device Manager om die inhoud te laten beoordelen.
Marco.

.
damted

Berichtdoor damted » 05 aug 2021 08:27

Marco,
Bedankt voor je snelle en nuttige reacties.
Java DeviceManager geeft eigenlijk niet zoveel bijzonderheden.
Ik ga komende dagen met de motor en de GPS op stap, dus laat hem nu even zo voordat ik hem onklaar maak :)
Vergelijken met een Zumo 340 (van een vriend van mij die ook mee gaat) doe ik dan na het weekend wel.
Ik houd je op de hoogte.

Het is mij ook wel eens gelukt om een SD kaartje zodanig te configureren dat BaseCamp / Mapsource die gewoon als een volwaardig toestel zien, dus zal vast wel gaan lukken.

Tot zover alvast hartelijk dank.
Groetjes,
Ted
damted

Berichtdoor damted » 06 aug 2021 07:17

na wat googlen op rwfs, kwam ik in dit topic terecht.
https://www.gpspower.net/garmin-discuss ... ng-pc.html
Ik ga na het weekend met de RWFS settings aan de gang.
damted

Berichtdoor damted » 13 aug 2021 20:23

Ik heb de rwfs settings weer zo gezet dat de 2de interne disk niet meer zichtbaar werd.
Dat hielp ook helemaal niets.
Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de volgende grote stappen uitgevoerd:
    * Volledige backup gemaakt van de Garmin drive
    * Bootloader uit het toestel gehaald met RGN_Tool zodat ik een backup kon maken van het non vol memory (als veiligheid)
    * Daarna het non volatile memory gewist
    * herstart gedaan, dat hielp nog niet voldoende.
    * Vervolgens met RMRepUSB op de juiste manier de Garmin drive geformatteerd
    * Map \Garmin aangemaakt op de lege schijf
    * Weer herstart gedaan
    * Vervolgens met GE weer de kaarten geïnstalleerd, zowel op device als op PC
    * Met GE ook wat ontbrekende zaken weer kunnen installeren
    * Daarna ook nog een paar directories teruggezet vanaf backup zoals bv POI
Toen deed alles het weer
Als laatste nog met de Javawa GMTK tool de unlockcode van het apparaat in BaseCamp overgehaald.
Ik had op een ander forum nog wat hulp gevraagd, daar zitten ook best handige lui:
https://www.gpspower.net/garmin-discuss ... ost1221849

Toestel is weer helemaal in orde en communiceert weer met de PC zoals het hoort.
Bedankt voor het meedenken.

Terug naar “Garmin BaseCamp (en MapSource/nRoute)”