TOPO Benelux PRO op microSD zetten

FAQ's voor Garmin BaseCamp onder Windows en/of Mac en Garmin MapSource (en nRoute).

mathjeuke

TOPO Benelux PRO op microSD zetten

Berichtdoor mathjeuke » 14 feb 2017 16:21

Dit is mijn eerste contact met het forum, wellicht niet op de juiste manier maar alles moet geleerd worden, eventuele adviezen zijn altijd welkom.
Een van mijn problemen op GPS gebied:
Heb door waarschijnlijk domme actie tijdens het laden van een OSM kaart van onze vakantie bestemming geen TOPO Benelux PRO kaart meer op mijn GPS Oregon 600t.
Ik ben in bezit van officiële Garmin kaart, dus een DVD en microSD en Oregon 600t, dit alles geregistreerd bij Garmin.
Kan ik dit eventueel nog herstellen en hoe moet ik dat dan doen ?
Kan ik kiezen of deze kaart op de microSD kaart wordt geplaatst of in het interne geheugen van de GPS?
Heeft de plaats invloed op de laadsnelheid van de kaarten in het toestel?
Hoe kan ik OpenFietsMap op mijn toestel plaatsen?
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 14 feb 2017 19:39

Welkom!

mathjeuke schreef:Een van mijn problemen op GPS gebied:
Heb door waarschijnlijk domme actie tijdens het laden van een OSM kaart van onze vakantie bestemming geen TOPO Benelux PRO kaart meer op mijn GPS Oregon 600t.
Ik ben in bezit van officiële Garmin kaart, dus een DVD en microSD en Oregon 600t, dit alles geregistreerd bij Garmin.
Kan ik dit eventueel nog herstellen en hoe moet ik dat dan doen ?

• Stop de microSD van de Topo direct in de computer en niet via het toestel.
  • Start Garmin BaseCamp. Wordt de kaart getoond vanuit de microSD kaart? nee, dan is deze gewist.
  • Staat de Topo BeNeLux wel op de computer (via menu Kaart te kiezen). Nee, dan die eerst installeren vanaf DVD.
  • Zodra de Topo BeNeLux op de computer staat,. met het programma Garmin MapInstall (staat al op de computer) de kaart overzetten naar de microSD kaart.
  • Gebruik het programma JaVaWa Device Manager om het kaartbestand op de microSD kaart te hernoemen naar TopoBeNeLux.img.
  • Test de microSD in de Oregon.
Kom je er niet goed uit, boek dan een GPS Helpdesk sessie bij ons, dan kan ik het waarschijnlijk binnen 30 minuten herstellen.

mathjeuke schreef:Kan ik kiezen of deze kaart op de microSD kaart wordt geplaatst of in het interne geheugen van de GPS?

Nee, niet bij gebruik van MapInstall als de microSD in de GPS zit.
Wel als je de microSD uit de GPS haalt en los aan de computer koppelt en dat ook doet met de Oregon (zonder de microSD erin.
In MapInstall kun je kiezen voor Geavanceerd, daarmee kun je wel kiezen voor kaartdelen.

mathjeuke schreef:Heeft de plaats invloed op de laadsnelheid van de kaarten in het toestel?

Nee, geen. Kies wel microSDHC kaartjes van maximaal class 10 en niet hoger of sneller.
Wat wel invloed heeft is het aantal kaarten die aan staan in Stel-In - Kaarten - Kaart informatie. Hier mag de WWW Basemap aan te blijven en één andere kaart, de overige uitschakelen. Anders wordt het teveel voor de GPS, tegelijkertijd 2 kaarten moeten tekenen op het kleine schermpje.

mathjeuke schreef:Hoe kan ik OpenFietsMap op mijn toestel plaatsen?

Ik kopieer vaak handmatig de kaart naar de microSD kaart. Een Openfietsmap download bestaat namelijk uit een toestel kaart en een setup.exe. De toestelkaart gmapsupp.img kun je via Windows Verkenner naar de \Garmin\ folder in de Oregon of op de microSD kopiëren.
Programma JaVaWa Device Manager kan je hierbij helpen om het bestand op de juiste plaats te kopiëren in Oregon of op microSD kaartje.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

Zie ook ons GPS Cursus aanbod en YouTube kanaal
.
DanyDC

Berichtdoor DanyDC » 12 jul 2017 22:15

:oops: Beste GPS vrienden,

Het verhaal van Mathjeuke komt mij heel bekend voor. Reeds geruime tijd lag de nog bijna nieuwe Oregon 600t in de kast. Ik kocht indertijd een Topo Benelux Pro met DVD en microSD maar ik kan mij niet herinneren dat ik ooit de gedetailleerde Topo kaart heb zien werken op de GPS en het enthousiasme om er mee te werken was een beetje weg. De handleidingen waren ook niet helemaal duidelijk voor een beginneling.
Maar, nu willen we er werk van maken en we hebben alvast de "gps-wijzer" aangeschaft ter vervanging van de Garmin handleiding.
Ik heb vastgesteld dat het SD-kaartje waarschijnlijk werd overschreven. Herinstalleren met Mapinstall van de met DVD geinstalleerde kaart in BaseCamp was geen succes. Uiteindelijk had ik kaarten (meervoud) op het intern geheugen én op de microSD. Dus Javawa geinstalleerd en alle nieuwe bestanden op intern en extern geheugen verwijderd. Nadien de MicroSD rechtsreeks aan de PC gehangen en de mapinstallatie gestart.
En hier had ik nu een vreemd probleem. Ik had onvoldoende plaats om de volledige kaartenset te installeren. Uiteindelijk heb ik Nederland niet mee geselecteerd en de installatie leek in orde. Het kaartje zit terug in de GPS en nu zie ik alle huisjes staan. Leuk, maar wat mij een beetje dwars zit is het SD-kaartje met onvoldoende capaciteit. Javawa vertelt het volgende :

(M:\) in Oregon 600t
Nog 115,14 MiB vrij van 1,83 GiB
Er is 1 kaart aanwezig in 1 bestand, totaal 644,64 MiB
Totaal aantal kaartsegmenten: 92

tot cap = 1.83 Gb, Garmin map = 707MB, vrij = 115MB maar wt is er mis met die resterende 1GB

Wat heb ik fout gedaan ?

:-D Vriendelijke groeten,

Dany.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 13 jul 2017 06:29

Werk je met een Mac? Zo ja, dan de prullenbak van de Mac legen met aandesloten Oregon en microSD kaartje.

Als het een Windowscomputer is, dan zal er toch nog ergens op de microSD een ander bestand staan die de ruimte inneemt, met de windows verkenner ( mijn computer) de MicroSD sfstruinen op zoek naar dat bestand of folder met bestanden.

Je kun ook een nieuwe microSD van 8 GB kopen en het daarmee eens proberen.
Marco.

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav.

.
DanyDC

Berichtdoor DanyDC » 13 jul 2017 07:18

Dank u wel Marco,

Inderdaad, ik gebruik een gewone windowscomputer. Misschien toch ergens een "hidden folder", ik ga nog eens dieper graven.

Een ander kaartje, geen problem, maar gaat dat werken wegens "niet officieel" ?

Vriendelijke groeten,

:-D Dany.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 13 jul 2017 08:37

Als je de microSD ooit hebt overschreven, dan maakt het niet meer uit welke microSD je neem.
Bij de Topo BeNeLux zijn namelijk 2 licenties:
1. gekoppeld aan de microSD kaart en daarmee toepasbaar in elk toestel
2. gekoppeld aan je toestel. Na installatie van de Topo via de DVD op de computer, wordt de licentie aan serienummer GPS toestel gekoppeld (jou Oregon dus).

Indien je een microSD kaartje maakt op basis van de gegevens van 2. dan werkt deze alleen in je eigen toestel, maar je kunt een willekeurig microSD kaartje kiezen om de kaart op te zetten.
Marco.

.
DanyDC

Berichtdoor DanyDC » 13 jul 2017 12:25

Dank u wel Marco, dat is het antwoord wat ik zocht !

Niet alleen kaarten verdwijnen, ik ben er ook in geslaagd om het profiel "Recreatief" te verliezen....

Geen ramp hoor, maar is dat een bestandje dat ik kan terug plaatsen ?

Vriendelijke groeten,

Dany.
Marco
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Marco » 13 jul 2017 14:01

Ik maak ze meestal zelf (Stel-in - Profielen - Nieuw), maar hier staan wat backups van profielen; viewtopic.php?f=39&t=963
Marco.

.
DanyDC

Berichtdoor DanyDC » 13 jul 2017 18:24

Ziezo Marco, alles opgelost.

Vorig jaar in augustus moet er iets gebeurd zijn met het originele SD-kaartje en er stond een hidden folder van 1GB. Misschien is toen ook de Topo kaart verdwenen ?
Nu had ik ook nog een ongebruikt 32GB kaartje geformatteerd als fat32 en ik heb daar de Benelux op geinstalleerd Toestel herkent maar 4GB maar is nog altijd dubbel zoveel als origineel SD-tje.

Mijn "Recreatief" profiel is ook terug. Leuk, omdat ze dit gebruiken als voorbeeld in de "gps wijzer"

Heel erg bedankt !! :-D

Terug naar “Garmin BaseCamp (en MapSource/nRoute)”